Handige lessen uit het verleden

Moderne topbestuurders nog wat van kunnen leren van Anton Philips, denkt Management Scope. Zeven wijze lessen...

Les gaat over de concurrentie: in de strijd moet je sluw en snel zijn. Door de (betere) kennis van Amerikaanse en Duitse ingenieurs in het diepste geheim te 'kopen' kon Philips eenzelfde kwaliteit gloeilampen leveren.

Les twee gaat over de tactiek: eerst aanvallen, dan pas praten.

Les drie is de strategie: door flink te investeren in eigen onderzoeksmogelijkheden en laboratoria verstevigde Philips zijn positie ten tijde van de Eerste Wereldoorlog Les vier: profiteer van de hause, maar cre buffers voor de onvermijdelijke klap.

Les vijf, de recessie: gaten dichten in de interne rapportage scheelt in de kosten.

Les zes, management: gooi mestand. dewerkers in het diepe, eis het uiterste en wees loyaal..

Les zeven: zorg op tijd voor opvolgers. Toen Philips aftrad stond een goed team klaar om de zaak over te nemen.

Meer over