Han en Lex

Hij vertelde meermalen zoon van een slager te zijn, zij zweeg over haar ouderlijk huis. Ze gingen dansen, trouwden en werden het beroemdste balletechtpaar van Nederland: Alexandra Radius en Han Ebbelaar oftewel Han en Lex....

AE

Alexandra Radius kreeg toen ze veertien was al een contract bij het Nederlandse Ballet, maar de arbeidsinspectie dwong haar een jaartje te wachten. Daarna danste ze 33 jaar lang een ongekend breed repertoire: op spitzen in klassieke rollen, op blote voeten in modern repertoire en op naaldhakken (naast Ebbelaar) in Twilight (1972) van Hans van Manen.

Sonia Gaskell zag al vroeg dat Lex het ver zou schoppen, zo trefzeker en vanzelfsprekend als de tiener omging met het vak. Ook toen de critici naar superlatieven zochten om haar optredens met gastsolist Rudolf Nurejev te beschrijven, bleef Radius nuchter en behield haar innerlijke discipline. Prima-donna allures bleven haar vreemd.

Ebbelaar deed als kind thuis de Can-Can-danseressen na en smeekte zijn vader om balletles. Hij ontmoette Radius bij het Nederlands Dans Theater en vanaf 1959 waren ze onafscheidelijk. Samen accepteerden ze een uitnodiging van het American Ballet Theatre in New York, waar ze al snel van halfsolist naar principal werden bevorderd. In 1970 kwamen ze terug en werden een van de publiekssuccessen van het Nationale Ballet.

Om hun 'werkezelmentaliteit' recht te doen, toerden ze – naast hun rollen bij het Nationale Ballet – begin jaren tachtig door Nederland met een vrije productie vol hoogtepunten uit het klassiek repertoire. Een ongekend succesvolle dansvoorstelling.

Ebbelaar is van de twee de initiatiefnemer, Radius het motorisch geheugen. Samen groeiden ze mee met de ontwikkeling van de danskunst. Nog steeds volgen ze het Nationale Ballet, vanuit hun woonplaats Toulouse.

Meer over