Hamsteraar slaat slag met voorraad 'naamnummers'

Bedrijven die geld willen verdienen met een naamnummer, merken steeds vaker dat ze eerst moeten betalen: aan de naamnummerhamsteraar...

Deze nieuwste telg uit de rijke Hollandse koopmanstraditie sloeg meteen op grote schaal in, toen KPN de naamnummers twee jaar geleden zonder veel ruchtbaarheid lanceerde. Nu KPN landelijk reclame maakt, slaat hij toe.

'Er bellen wel twintig bedrijven per dag', zegt Peter Hazelaar van The Sound of Data in Rotterdam. 'Die zijn dan boos, omdat wij hun nummer al hebben. Tsja . . . Als wij het niet waren geweest, hadden anderen het wel gedaan.'

Naamnummers, te draaien via de letters achter de cijfertoetsen (0800-PIZZA), zijn gemakkelijk te onthouden en daarom commercieel aantrekkelijk. De Opta registreert ze: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De telecom-toezichthouder vraagt eenmalig dertig gulden, en dan nog eens vijftien tot dertig gulden per jaar. Dan volgt de netwerk-exploitant. KPN vraagt eenmalig 468 gulden, en 235 gulden per maand.

Koerier ITS uit Nieuwegein vroeg 0800-KOERIER aan, maar stuitte op The Sound of Data. Sound-verkoper Hans Juch vroeg vierduizend gulden per maand voor het gebruik van het nummer. 'Kan dat zo maar?', vraagt Mark Prins van ITS zich af. Ja, dat kan, aldus de Opta. 'Doorverkopen van nummers is verboden, geld vragen voor extra diensten niet.'

The Sound levert extra diensten, stelt Juch. 'Wij willen achter 0800-KOERIER een virtueel call center hangen, dat bellers automatisch doorverbindt met zoveel mogelijk landelijk werkende koeriers.'

Juch is een voormalig sales manager bij KPN voor de 0800- en 0900-nummers. Prins: 'Op de beurs heet dat handel met voorkennis.' Juch ontkent: 'Toen ik bij The Sound kwam werken, had dat bedrijf de naamnummers allang ingeslagen.' Ook de prijs is niet exorbitant: 'ITS wilde het exclusieve recht op het gebruik van 0800-KOERIER. Dat is natuurlijk duurder dan wanneer je zo'n nummer deelt met concurrenten.'

Wat heet. Een concurrent van The Sound is 123 Bel Services, exploitant van 0909-123PIZZA, -123TAXI en -123HOTEL. Taxibedrijven of pizzakoeriers die via die nummers klanten willen krijgen, betalen tot eind dit jaar 75 gulden per maand - 'een aanbieding', aldus directeur Leo Dijkgraaf - , en daarna het dubbele, ofwel 1800 gulden per jaar.

123 Bel Services verzorgt alleen de marketing. 'Wij benaderen bedrijven om aan die nummers mee te doen, en maken landelijk reclame om ze bekend te maken bij het grote publiek. Dat kost een miljoen per jaar per nummer.'

Hij wenst The Sound 'veel succes' met hun 0800-nummers. 'Voor de klant zijn die gratis, maar de rekening gaat hetzij naar The Sound, hetzij naar de bedrijven die via zo'n nummer bereikbaar willen zijn.' Daarom koos Dijkgraaf voor 0900-betaalnummers.

'De trend onder consumenten is: het bedrijf betaalt, want ik wil zaken met ze doen', werpt Hazelaar tegen. 'Ik kan me voorstellen dat een koerier als ITS de telefoonkosten gewoon wegstreept tegen de extra inkomsten.'

Meer over