NieuwsKLM

Half miljard verlies voor KLM in rampzalig tweede kwartaal, 3.000 tot 6.000 banen op de tocht

De coronacrisis heeft KLM hard geraakt. De luchtvaartmaatschappij heeft het tweede kwartaal afgesloten met een verlies van een half miljard euro, omdat slechts een half miljoen passagiers opstapte in plaats van de 9 miljoen reizigers die vorig jaar in dezelfde periode een vliegticket kochten. Een jaar terug boekte KLM nog een winst van 270 miljoen.

Een Boeing 777 komt aan bij Charles de Gaulle Airport in Parijs.Beeld AFP

De klap die KLM krijgt komt niet onverwacht. Het coronavirus liet al zijn sporen na in de resultaten van de eerste drie maanden van het bedrijf, maar toen was alleen het vliegverkeer naar een deel van Azië en vooral China in de knel gekomen. Medio maart ging bijna de volledige mondiale luchtvaart op slot, omdat landen hun grenzen dichtgooiden voor buitenlandse reizigers. In april en mei stond meer dan 90 procent van de KLM-vloot aan de grond. Dat het vliegverkeer in juni weer mondjesmaat op gang kwam, heeft weinig mogen baten. In het tweede kwartaal kromp de omzet met 75 procent.

Topman Pieter Elbers van KLM noemt de effecten van de coronacrisis ongekend. ‘Een resultaat van bijna 800 miljoen euro verlies in de eerste zes maanden is het slechtste in de KLM-geschiedenis.’

De dramatische cijfers beloven weinig goeds voor de reorganisatieplannen die KLM morgen bekendmaakt. De luchtvaartmaatschappij gaat naar schatting tussen de 3.000 en 6.000 van de ruim 30 duizend banen schrappen. Kort nadat het bedrijf zijn vliegtuigen aan de grond moest houden, kondigde KLM aan dat tussen de 1.500 tot 2.000 voltijdsbanen zouden verdwijnen. Dat moest worden bereikt door natuurlijk verloop, door minder externe krachten in te huren en door de contracten niet te verlengen van personeel met een tijdelijk dienstverband. Op een vrijwillige vertrekregeling die de afgelopen weken openstond hebben meer dan 2.400 werknemers ingetekend. Dat betekent nog steeds dat voor duizenden KLM’ers ontslag dreigt.

Vliegtuigen van Air France-KLM.Beeld Hollandse Hoogte / AFP

Staatssteun

In ruil voor 3,4 miljard euro staatssteun heeft het kabinet een kostenreductie bij KLM bedongen van 15 procent. Omdat de personeelsuitgaven de op een na grootste kostenpost vormen van de luchtvaartmaatschappij is banenverlies onvermijdelijk, net als een loonoffer. Als het daartoe komt, heeft het kabinet geëist dat de sterke schouders de zwaarste lasten dragen. Werknemers die drie keer modaal verdienen ‘moeten minstens 20 procent inleveren op hun arbeidsvoorwaarden’, zo liet het kabinet weten in een brief aan de Tweede Kamer over de noodsteun aan KLM.

Officieel zou de moedermaatschappij, Air France-KLM, vrijdagochtend de resultaten voor het tweede kwartaal en de eerste helft van 2020 openbaren. Een woordvoerder in Parijs kon niet zeggen waarom dat werd vervroegd naar donderdagavond, kort na het sluiten van de Europese effectenbeurzen. Ook de fusiepartner Air France krimpt. De Franse divisie maakte begin deze maand bekend dat ze bijna 7.600 banen ging schrappen, iets minder dan 10 procent van het totaal.

LEES VERDER

Adviescommissie vernietigend over luchtvaartbeleid van Van Nieuwenhuizen
Het kabinetsplan om de luchtvaart op termijn en onder voorwaarden te laten groeien is veel te vaag om milieueffecten ervan in beeld te brengen. Concrete doelen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, beperking van de geluidshinder en bescherming van de natuur ontbreken.

Rijken vermijden met privéjet het hoestende plebs
Terwijl de grote luchtvaartmaatschappijen maar een fractie van hun vluchten uitvoeren, met halfvolle toestellen, beleeft de markt voor privéjets een ongekende groei. ‘Veel reizigers zijn nog angstig om in het vliegtuig te stappen met honderden andere passagiers zolang het coronavirus nog rondwaart.’

Meer over