Guinness is geboorteland Ierland al lang ontgroeid

Arthur Guinness huurde in 1759 voor ruim honderd gulden per jaar een brouwerij in Dublin. Deze brouwerij werd de geboorteplaats van de stout....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nu wordt Guinness gedronken in 150 landen in de wereld. Guinness behoort tot de twaalf grootste brouwerijen ter wereld. Jaarlijks wordt meer dan 25 miljoen hectoliter bier gebrouwen. Behalve in Dublin zijn er brouwerijen in Nigeria, Maleisië, Kameroen en Ghana. Daarnaast heeft het bedrijf ook nog meer dan duizend café's. Vorig jaar werd in Wenen het duizendste Irish-style Guinness Pub geopend.

Budweiser-producent Anheuser-Busch, de allergrootste bierbrouwer in de wereld, is jaarlijks goed voor meer dan 100 miljoen hectoliter. Heineken, de nummer twee, produceerde vorig jaar net iets meer dan 70 miljoen hectoliter.

Evenals Heineken en Carlsberg is Guinness een heel internationaal merk. De stout van Guinness is echter bestemd voor een meer specifieke doelgroep dan het pils van Heineken of Carlsberg.

Stout is een bovengistend bier dat zich van het pils onderscheidt door de donkere kleur en de zeer hoppige smaak. Wegens het hoge gehalte aan vitamine B en ijzer wordt het in een Iers ziekenhuis zelfs voorgeschreven aan zwangere vrouwen.

Hoewel de Ieren het donkere stout nog altijd gebruiken voor hun eigen promotiecampagnes, is Guinness het land al lang ontgroeid. Het concern is al vele jaren lang officieel in Groot-Brittannië gevestigd.

Guinness-dochter United Distillers is na GrandMet de grootste fabrikant van spiritualiën in de wereld. Maar United Distillers is wel aanzienlijk winstgevender dan GrandMet's gedistilleerd-tak. Meer dan de helft van de omzet van United Distillers bestaat uit de zeer lucrarieve productie van Schotse whisky's zoals Johnnie Walker en Bell's.

Scotch is goed voor 22 procent van de omzet van het Canadese concern Seagram (Chivas Regal, Passport en Glent Grant) en 19 procent van de omzet van Allied Domecq (Ballantine's en Teacher's).

Bij GrandMet maakt Scotch (J & B) nog geen 10 procent uit van de totale omzet. Het concern leunt in deze sector vooral op de vodka's zoals Smirnoff en Stolichanoya. Andere bekende sterke dranken van GrandMet zijn de likeur Baily's, de tequila Cuervo en de vermouth Cinzano. Maar die leveren aanzienlijk minder winst op dan Schotse whisky's.

GrandMet kwam eind jaren tachtig in het nieuws door de miljardenovername van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Pillsbury, ondermeer eigenaar van de hamburgerketen Burger King. Daarnaast haalde GrandMet via deze overname de prestigieuze ijsfabrikant Haägen-Dasz binnen. Ook Old El Paso (Mexicaans voedsel) en Green Giant (groenteconserven) werden met deze aankoop aan de collectie toegevoegd.

GrandMet is qua grootte al de zevende voedingsmiddelenfabrikant in de wereld. Samen met Guinness krijgt het concern ook meer dan 10 procent van de wereldmarkt voor sterke dranken in handen. En daarnaast zal het nieuwe GMG Brands ook een vooraanstaand bierproducent zijn. Tot slot is het concern met de vele pubs en hamburgerrestaurants in de wereld ook een belangrijk vastgoedgigant.

Opvallend is dat door analisten nauwelijks wordt getwijfeld aan het succes van deze fusie. In Nederland is het samengaan van het drankconcern Bols met voedingsmiddelenfabrikant Wessanen op een fiasco uitgedraaid. BolsWessanen speelt op de wereldmarkt echter een kleine rol. GMG Brands is goed voor een hoofdrol.

Analisten verwachten dat de fusie tussen GrandMet en Guinness een nieuwe fusie- en overnamegolf in de drankindustrie in gang zet. Als mogelijk overnamedoelwit worden ondermeer Allied Domecq (ex-eigenaar van de brouwerij Oranjeboom) en Kronenbourg (de bierbrouwerij van Danone) genoemd.

Top-tien drankenconcerns (in miljoenen negenliter-dozen) 1. GrandMet Gr.Br. 61,02. United Distillers (Guinness) Gr.Br. 48,03. Allied Domecq Spirits Gr.Br. 46,94. The Seagram Co. Canada 41,35. Bacardi Ltd. Bermuda 28,66. Jim Beam Brands V.S. 24,77. Pernod Ricard Frankr. 24,48. Suntory Ltd. Japan 17,29. UB Group India 15,110. Brown-Forman Beverages V.S. 12,6 Bron: Impact International (1995)

Meer over