Grote woorden

De Turks-Duitse filmmaker Fatih Akin schuwt de grote woorden niet. Met zijn alom gelauwerde, spijkerharde drama Gegen Die Wand uit 2004 maakte hij naar eigen zeggen het eerste deel van een trilogie over liefde, de dood en het kwaad. Die liefde kwam er overigens bekaaid vanaf - de film vertelt over een ontploffend verstandshuwelijk binnen een stel Turkse immigranten van de tweede generatie in het Duitse Hamburg - maar met Gegen Die Wand won Akin terecht een Gouden Beer tijdens het filmfestival van Berlijn.

Het al even sterke tweede deel, vanavond op tv, handelt over de dood, maar is zachter van aard. Zeker vergeleken met zijn voorganger is Auf der Anderen Seite een ingetogen, bijna zachtaardige mozaïekfilm. Akin stopte zijn film boordevol personages, verhaallijnen en kleine toevalligheden: we volgen onder meer de oude Ali, die het gezelschap van een hoertje koopt om zijn eenzaamheid te verdrijven. Wanneer deze vrouw door een ongeluk om het leven komt, vertrekt Ali's welgestelde zoon naar Turkije, waar hij haar dochter (bijna) ontmoet. Dat het zicht op het oorspronkelijke ambitieuze thema wat wordt ontnomen door de vele plotlijnen stoort eigenlijk nauwelijks. Waar 'de dood' een beetje ondersneeuwd, is Auf der Anderen Seite vooral een meeslepende film over liefde en eenzaamheid.

Auf der Anderen Seite (Fatih Akin, 2007)

ARD, 23.15-1.05 uur.

Elizabethtown

(Cameron Crowe, 2005) Orlando Bloom speelt in Elizabethtown een depressieve jongen die kort achter elkaar zijn baan en zijn vader verliest. Kirsten Dunst is een stewardess die fungeert als de reddende engel met perfecte muzieksmaak. Nadat ze elkaar tijdens een rustige vlucht ontmoeten draaien de twee eindeloos om elkaar heen, in een romantische komedie die net als zijn mannelijke hoofdpersoon weinig richting kent. Cameron Crowe (Almost Famous) maakte de film als hommage aan filmklassiekers vol opgewekte personages, maar verliest zich in typetjes die weinig echt en geloofwaardig aanvoelen.

Net 5, 20.30-23.00 uur.

Ghost Dog: The Way of the Samurai

(Jim Jarmusch, 1999) Forest Whitaker speelt een huurmoordenaar die per postduif opdrachten ontvangt van de maffia en ondertussen de leefregels van de Japanse samoerai bestudeert. Filmmaker Jarmusch goochelt op virtuoze wijze met genres en ogenschijnlijk dieperliggende betekenissen, maar maakte met Ghost Dog in eerste instantie een aangenaam luchtige film over een archaïsch personage in een op hol geslagen wereld. Met camerawerk van de Nederlandse Robby Müller en een fenomenaal lome soundtrack van Wu-Tang Clan's RZA.

ARD, 1.25-3.15 uur.

undefined

Meer over