Grote slag op markt voor modeglossy's

AMSTERDAM -Franse mediagigant Lagardère doet meer dan honderd tijdschriftmerken van de hand. De Amerikaanse uitgever Hearst koopt de titels voor een totaalbedrag van 651 miljoen euro en breidt daarmee zijn porfolio van vrouwen- en modebladen uit.


Lagardère publiceert 212 titels in 45 landen. Hearst bezit tweehonderd tijdschriften, vijftien dagelijkse en 38 wekelijkse kranten, 50 websites en 29 televisiestations. Aan dit arsenaal worden nu 102 tijdschrifttitels uit 15 landen toegevoegd.


Ook zal Hearst zeven Nederlandse edities gaan beheren die via Hachette Filipacchi Media nu nog onder de vlag van Lagardère vallen: Elle, Elle Wonen, Elle Eten, Santé, Red, Fiscalert en zakenglossy Quote.


Belangrijke voorwaarde voor de deal is dat Lagardère eigenaar blijft van de merknaam Elle. Hearst krijgt alleen uitgeefrechten voor de titel en moet Lagardère jaarlijks royalty's betalen.


Nu Hearst het bestaande portfolio van Harper's Bazaar, Marie Claire, Cosmopolitan uitbreidt met modeglossy Elle, krijgt Condé Nast - uitgever van onder meer Vogue, Glamour en Allure- een geduchte concurrent.


Lagardère wil juist minder te maken hebben met de internationale tijdschriftenmarkt, waar de magere groei niet op kan tegen de grote investeringen die het bedrijf moet doen om bladen in leven te houden.


Het Franse conglomeraat trekt zich daarom terug van de Amerikaanse markt en richt zich alleen op de Franse titels, waaronder Paris Match, en meer succesvolle media zoals tv. Vanuit die gedachtengang maakte Lagardère ook bekend haar minderheidsbelang in de Franse betaalzender Canal Plus dit jaar nog naar de beurs te brengen.


Omdat de overname van de tijdschriften gepaard gaat met goedkeuring uit vijftien landen, wordt verwacht dat de overdracht pas in het derde kwartaal van 2011 is voltooid.


Meer over