Grote beloften, kleine gebaren

Ze werden geroemd als een revolutie, de gebarenbesturingen voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Hoe is het een jaar later?

'Het afgelopen jaar zijn mensen dingen gaan doen die we vooraf niet hadden bedacht', zegt de stem in het promotiefilmpje. Dat gaat over Kinect, Microsofts afstandsbediening voor de Xbox 360-spelcomputer die reageert op gebaren.

Het filmpje werpt een blik in de toekomst. We zien een meisje met handgebaren een dna-model op een digitaal schoolbord ronddraaien. We zien een celliste zonder cello muziek maken. We zien een man een autobom ontmantelen met behulp van een robot, via Kinect bestuurd.

Ondertussen doe ik rek- en strekoefeningen voor de televisie met een ex-Spice Girl. Get Fit With Mel B is fitnessgame nr. 1001 voor Kinect. Leuk; maar innovatief - nou, nee.

Een jaar geleden introduceerde Microsoft de Kinect. Het werd gebracht als niet minder dan een revolutie. In plaats van met een afstandsbediening met acht knoppen, vier trekkers en twee pookjes gingen we games besturen met gebaren en onze stem. Er zijn er 10 miljoen van verkocht, op 60 miljoen 360's.

Maar waar blijven de revolutionaire games? Het afgelopen jaar zijn er ongeveer 75 titels voor de Kinect verschenen. Dans en zang zijn populair (15 stuks). Sport en fitness nog meer (20). Maar het gros van de games bestaat uit bundelingen van oefeningen in behendigheid (30 titels) - vermaak voor het hele gezin. Geen titels waar het hart van de volbloed gamer sneller van gaat kloppen.

Even leek het erop dat het tij zou keren met Halo: Combat Evolved Anniversary. Dat is een opgefriste versie van het futuristische schietspel dat in 2001 de eerste Xbox groot maakte. De nieuwe Halo zou Kinect 'doen'.

'Ik denk niet dat het iets is waarvan mensen super opgewonden moeten raken', waarschuwde een ontwikkelaar afgelopen zomer. 'Het zal gaaf zijn, maar niet iets wat je met grote letters op de verpakking zet.' De remake die twee weken geleden uitkwam, herkent een handvol gesproken opdrachten - niet meer.

Microsoft is niet de enige die de beloften van zijn bewegingstechnologie maar moeilijk waarmaakt. Sony bracht in 2010, twee maanden voor de Kinect, zijn Move-afstandsbediening uit. De 8,8 miljoen gamers die de aanwijsstokjes sindsdien kochten, kunnen nu kiezen uit een schamele dertig voor de Move gemaakt games. Nog eens vijftig spellen kunnen ze met Move spelen, zoals het Nederlandse sf-schietspektakel Killzone 3, maar het hóéft niet.

Voor volgend jaar zijn er games aangekondigd met Kinect en Move die wel de geharde gamer zullen aanspreken (zoals FIFA 13, Mass Effect en Minecraft). Maar ook die titels vallen in de categorie 'zijn compatibel met' - het is geen must.

Als het zo doorgaat, maken we straks met Kinect en Move inderdaad autobommen onschadelijk - maar alleen in de echte straten van Bagdad, niet in een virtuele achtersteeg in Grand Theft Auto V.

Er zijn wel wat aardige games voor Kinect en Move. Zes aanbevelingen uit het jongste aanbod.

Voor de Kinect:

Kung Fu High Impact(vanaf 12 jaar, € 40) Opgezogen in een slapstick-stripverhaal slaat, schopt en schiet de speler - met zichzelf op het scherm - talloze vijanden van het scherm. Hilarisch, ondanks alle herhaling.

Disneyland Adventures(7+, € 40) Het beroemde pretpark maar dan zonder de wachttijden en met betere attracties. In het Disneyland Park in Anaheim kun je geen sneeuwballengevecht houden met yeti's. Het blijft wel Disney: glazuurbrekend zoet.

Kinectimals (3+, € 45) Nu met beren! De katachtigen uit de eerste dierensimulator zijn opgevolgd door beren. Leer ze jongleren, vissen en autorijden. Panda en ijsbeer ontpoppen zich zelfs als schatzoekers.

Voor de Move:

Mind Benders (3+, € 26) Gebundelde recycling van de drie behendigheidsspellen. Wie maakt de hoogste stapel van ongelijke objecten in Tumble? Echochrome II is een escheriaans doolfhof waar schaduwen de uitweg wijzen. Lemmings is de na twintig jaar nog steeds briljante obstakeltocht met woelmuizen.

Medieval Moves (7+ € 26) Verjaag levende skeletten die een middeleeuws kasteel hebben bezet. Met de Move-pook bedien je zwaard en schild, pijl en boog, werpsterren en een grijphaak.

Carnival Island(3+, € 25) Vrolijke verzameling van 35 klassieke kermisattracties. Tot vier spelers kunnen o.a. kegelen, ringwerpen, blikjes omgooien, op doelwitten schieten en skeeballen.

undefined

Meer over