Grootste deel busbedrijven in de verkoop

Het grootste deel van het busvervoer in Nederland wordt in één klap geprivatiseerd. Streekvervoerder VSN doet zijn noordelijke en zuidelijke dochterbedrijven in de verkoop....

Van onze verslaggever

Harry van Gelder

AMSTERDAM

Het resterende randstadbedrijf VSN-1 moet samenwerkingsverbanden aangaan met vervoerders in binnen- en buitenland.

Dit zeggen bestuursvoorzitter F. Sevenstern en medebestuurslid J. van den Ochtend in de Volkskrant van vandaag.

VSN, dat vrijwel al het streekvervoer in Nederland verzorgt, hoopt de opbrengsten te mogen gebruiken voor Europese expansie. Zeker is dat echter niet, omdat het busbedrijf volledig eigendom is van de Nederlandse staat.

Hoeveel de regionale busbedrijven moeten opbrengen, wil de raad van bestuur niet kwijt. Ingewijden zeggen dat alleen al de noordelijke bedrijven meer dan 100 miljoen moeten opbrengen.

De onderhandelingen met de Britse vervoerder Arriva duren al enkele maanden, maar volgens Van den Ochtend zal binnenkort de knoop worden doorgehakt. Het personeel van Veonn en Hanze wil graag over naar Arriva. Donderdag stuurden ze nog een brief aan de raad van bestuur met het verzoek eindelijk eens de knoop door te hakken.

De verkoop bij VSN is ingegeven door het beleid van het kabinet dat meer concurrentie bij de bussen wil. Vanaf volgend jaar worden regionale vervoersgebieden openbaar aanbesteed. Bedrijven die meer dan 50 procent van de markt in handen hebben, mogen daar echter niet aan meedoen.

Om die reden besloot bestuursvoorzitter Sevenstern VSN op de schop te nemen en het bedrijf op te splitsen in een randstadbedrijf VSN-1, en een noordelijk en zuidelijk busbedrijf. Ruim dertienhonderd werknemers, voornamelijk kantoormedewerkers, moesten het bedrijf verlaten. Inmiddels zijn daarvan ruim 350 vertrokken.

De wet die de concurrentie in het openbaar vervoer moet regelen, is tot grote onvrede van de vakboden een stap dichter bij verwezenlijking gekomen. De Raad van State heeft er geen fundamentele bezwaren, kregen de bonden vrijdag op het ministerie te horen.

Ook maakte de raad geen bezwaren tegen het omstreden voorstel om sommige groepen werknemers geen enkele bescherming te bieden bij de overgang van het ene bedrijf naar het andere. De vakbonden hebben van meet af aan geëist dat ál het personeel een nieuwe baan krijgt. Maar ex-minister Jorritsma wilde daar niet aan. Het kantoorpersoneel krijgt geen baangarantie.

Meer over