Grootste automaker ter wereld Toyota ziet einde diesel

Het einde van de dieselauto blijkt ineens niet langer een abstract idee: 's Werelds grootste automaker Toyota ziet het belang van diesels fors afnemen.

De Toyota Mirai bij een waterstofstation in Tokio. Beeld afp
De Toyota Mirai bij een waterstofstation in Tokio.Beeld afp

De neergang heeft volgens Toyota niets te maken met het schandaal dat concurrent Volkswagen in zijn greep heeft. Dat manipuleerde de uitstoot van miljoenen dieselauto's om aan de uitstootnorm te kunnen voldoen. Toyota zegt in de verkoop al langer een trend naar minder diesel te zien.

'We zien de vraag naar diesels dalen, ten gunste van hybride, dat ook voor veelrijders interessant blijkt', zegt Guido Roozekrans van Toyota Nederland. 'Het is vooral een proces dat door de markt gestuurd wordt.'

Toyota is weliswaar de grootste autoverkoper ter wereld, maar op dieselgebied is het concern geen grote speler. Dat komt doordat de autobouwer ook 's werelds grootste producent van hybrides is. Daarvan worden er steeds meer verkocht, terwijl het aandeel dieselauto's bij Toyota afneemt.

Rijden op waterstof heeft volgens Toyota de toekomst. Echt duurzaam is het nog niet, een moedige poging wél. En de nieuwe Mirai is meteen een echt goede auto, bleek uit de test van onze redacteur Bard van de Weijer. (+)

Dieselcontinent Europa

Deze trend is volgens de Japanse automaker zichtbaar in heel Europa, dieselcontinent bij uitstek. Hier is de helft van alle verkochte auto's een diesel. Maar in landen als China, Japan en de Verenigde Staten speelt de brandstof bij personenauto's een marginale rol.

De ontwikkeling van diesel staat bij Toyota daarom op een laag pitje. Om de Europese markt te kunnen voorzien betrekt Toyota zijn dieselmotoren hier deels van andere bouwers. Zo koopt het concern voor de nieuwe Avensis en Verso dieselmotoren bij BMW.

Diesel blijft in Europa voorlopig een belangrijke brandstof. Dat komt onder meer doordat de uitstoot van CO2 bij een dieselmotor lager is dan bij een vergelijkbare benzineauto. Experts denken dat Europa zijn CO2-doelstellingen nooit kan halen als diesel hier in de ban gaat.

Dat Toyota afscheid neemt van dieselmotoren, is een direct gevolg van het Volkswagenschandaal. Hoe dat ook alweer zat? Dat leest u hier. (+)

De op waterstof rijdende Toyota Mirai. Volgens Toyota heeft rijden op waterstof de toekomst. Beeld Reuters
De op waterstof rijdende Toyota Mirai. Volgens Toyota heeft rijden op waterstof de toekomst.Beeld Reuters

Waterstof

Toyota ziet niettemin geen toekomst voor diesel. Het zet in op hybride op de middellange termijn, en daarna op waterstof. Onlangs heeft het concern in enkele Europese landen de Mirai gelanceerd, de eerste brandstofcelauto die in massa wordt geproduceerd. Hoewel de productie van de meeste waterstof nog gewoon tot uitstoot van CO2 leidt, komt uit de uitlaat van de Mirai slechts water.

Halverwege deze eeuw wil de Japanse automaker de CO2-uitstoot van zijn vloot met 90 procent hebben verminderd ten opzichte van 2010. Dat betekent dat Toyota over dertig jaar zo goed als volledig afscheid heeft genomen van de verbrandingsmotor. Ook het Japanse Honda richt zich sterker op de productie van brandstofcelauto's. Nissan focust op elektrische auto's.

undefined

Schone diesel

De aankondiging dat Toyota diesel ziet verdwijnen is niettemin opmerkelijk, omdat het concern een technologie heeft ontwikkeld om diesel op goedkope wijze veel schoner te maken. Deze technologie, Di Air, kan stikstofoxide omzetten in onschadelijke stoffen door een beetje diesel in de hete uitlaatgassen te spuiten. De eerste resultaten met de techniek zijn veelbelovend.

Een groot voordeel is dat diesel uit de brandstoftank gebruikt kan worden om de uitlaatgassen op te schonen, anders dan bijvoorbeeld bij AdBlue-technologie. Hierbij is een aparte tank met een ureumoplossing gebruikt, die geregeld moet worden bijgevuld. Bij Toyota's Di Air kan gewoon uit het dieselvat worden getapt. Of Toyota nog iets met de technologie gaat doen is onduidelijk, het concern wil niet ingaan op vragen daarover.

Meer over