Gratis vliegen met airmiles kan niet meer

Air Miles heeft in samenwerking met KLM besloten het gratis vliegen met het spaarsysteem 'Miles Only' af te schaffen. Voortaan moet de consument altijd bijbetalen als hij met zijn airmiles wil gaan vliegen....

'We hebben gemeend de drempel voor het vliegen te moeten verlagen', zegt een woordvoerder van Air Miles. In ruil voor het intrekken van het gratis vliegen, kan de consument straks makkelijker korting krijgen op zijn vliegtickets. 200 Airmiles zijn genoeg om korting te krijgen op vliegreizen naar bestemmingen in Europa. Met 500 airmiles kan de pashouder korting krijgen op intercontinentale vluchten.

Weinig houders van een airmilespas blijken het geduld op te kunnen brengen om een heel vliegticket bij elkaar te sparen. Slechts 3 procent van de mensen die de afgelopen jaren met airmiles vlogen, had de hele reis bij elkaar gespaard. De rest betaalde bij. De gemiddelde airmilesverzamelaar was voorheen zo'n twee jaar aan het sparen voordat hij een vliegticket naar Londen had verdiend.

Het sparen van airmiles kwam in 1994 overgewaaid uit Engeland. In totaal beschikken nu zo'n 3,5 miljoen huishoudens over een airmilespas. Dat is meer dan de helft van de Nederlandse bevolking.

In 2000 werden 522 miljoen airmiles bij elkaar gespaard. Daarvoor kunnen 237 duizend vliegtickets naar New York worden gekocht. Supermarkt Albert Heijn gaf de meeste airmiles weg, gevolgd door Shell en Vroom & Dreesmann. Onlangs begon ook het energiebedrijf Eneco met de uitgifte van Airmiles aan zijn klanten.

De consument gaf het afgelopen jaar 485 miljoen Airmiles uit. Een klein deel (20 procent) daarvan wordt uitgegeven aan uitstapjes, hotels en vluchten. Het overgrote deel besteedden consumenten aan geschenken.

Meer over