Gracieus Kraftwerk bliept niet live maar wel vitaal

Het is een eeuwige discussie: als een elektronische dance-act als Underworld of de Chemical Brothers live optreedt, hoe 'live' is dat dan precies?...

Maandag in de uitverkochte Music Hall in Amsterdam gaven de uitvinders van de elektronische popmuziek, Kraftwerk, hun antwoord tijdens het eerste Nederlandse optreden sinds dat van mei 1993 in Groningen. Het luidde: live of niet live, het maakt allemaal geen moer uit.

Mensen zijn figuranten voor de Duitse elektropioniers. Twee uur lang stonden vier mannetjes onbewogen op een rij, geposteerd achter tafeltjes met daarop een laptop. De mannetjes hadden vooral een decoratieve functie, zo leek het. Links stond Ralph H, naast hem het enig overgebleven andere bandlid uit de glorietijd, Florian Schneider. Maar het hadden net zo goed willekeurige uitzendkrachten kunnen zijn. Om dat te onderstrepen, lieten ze zich tijdens toegift The Robots (1978) vervangen door vier robots. Alsof ze nog eens wilden vragen: merken jullie het verschil? De robots wuifden zelfs naar de zaal.

Meer dan dertig jaar geleden is het dat Kraftwerk begon met het leveren van bewijs voor de stelling dat onpersoonlijke, mechanische muziek mooi en soulvol kan zijn.

De muziek bliepte en pruttelde maandag, mechanisch maar niet onvriendelijk, met de lichtvoetige gratie die het oeuvre van de Ddorfers kenmerkt. Via The Man Machine (1978) ging het via de legendarische rit over de Autobahn (1974) richting het slotstuk Trans-Europe Express (1977), dat werd voorafgegaan door een aankondiging van H in keurig Nederlands: 'In 1976 hebben wij deze compositie voor het eerst in Paradiso, Amsterdam, gespeeld.'

Zo oud zijn de beste stukken van Kraftwerk: een krappe dertig jaar. En hoe gedateerd de geluiden inmiddels ook zijn, ze klinken nog steeds opmerkelijk vitaal. Dat gold trouwens ook voor Vitamin en A Dynamik, van het vorig jaar verschenen, wat duffe album Tour De France Soundtracks (2003), dat op het podium plots even meeslepend was als de bloemlezing van Computer World (1981).

Live? Welnee. De Duitsers namen twee uurtjes plaats achter hun laptop, maar voerden daar nagenoeg niets uit. Het interessante is dat dat nauwelijks stoorde. Als de muzikanten van Kraftwerk straks te oud zijn voor reizen door Europa, kan hun muziek nog altijd zonder hen op tournee.

Meer over