Gouden toekomst financiële sites nog ver weg

Alle financiële vergelijkingssites hebben het moeilijk. Wellowell, MrFinch, Independer en nieuweling Cashcow proberen de consument ervan te overtuigen dat een bezoek aan hun webpagina's zin heeft....

Bijna een jaar geleden liet de Consumentenbond een testpersoon, een 40-jarige man, op internet op zoek gaan naar de beste keus voor een aantal verzekeringsproducten. Niet veel later deed het Internettijdschrift Emerce hetzelfde, alleen dan met een 28-jarige testpersoon. De bevindingen kwamen overeen. Bij de zoektocht naar de goedkoopste ziektekostenverzekeraar gaf een van de financiële vergelijkingssites, Independer, aan dat Ohra de juiste keuze was. Terwijl bij MrFinch, een andere site, Ohra pas op de derde plaats kwam. En dat op dezelfde ingevoerde criteria. Alle begin is blijkbaar moeilijk, ook voor vergelijkingssites.

Over de betrouwbaarheid van de onderzoekjes was de Consumentenbond niet te spreken, zo is gebleken uit het eerste onderzoek dat in 2000 werd gehouden. Nieuw onderzoek is nog niet gedaan, maar voor consumenten blijft het moeilijk om te bepalen welke financiële webpagina de juiste, meest complete en meest onafhankelijke informatie biedt.

Voorzichtig

Financiële vergelijkingssites, die in 1999 en 2000 massaal zijn gelanceerd, hebben het minder eenvoudig gehad in hun beginperiode dan verwacht. Toen hele volksstammen nog geloofden dat de wereld met de komst van internet volledig zou veranderen en consumenten de macht zouden grijpen, werd sites als Independer en MrFinch nog een gouden toekomst toegedicht. Inmiddels blijkt dat de consument erg voorzichtig is. Niet geheel ten onrechte, zo lijkt het. Want wat de consument zoekt - 'onafhankelijk, snel en compleet advies over de aanschaf van financiële producten' lijken deze webpagina's niet altijd te kunnen bieden. Al was het maar vanwege het feit dat de bekendste financiële vergelijkingssites in eigendom zijn van de grote, bekende financieel dienstverleners.

Wellowell, dankzij een miljoenen guldens kostende reclamecampagne de bekendste onder de sites, is van ING Groep. MrFinch maakt deel uit van Achmea, de moeder van verzekeraars als Centraal Beheer, Zilveren Kruis en FBTO. En nieuweling Cashcow is mede in eigendom van Delta Lloyd Nuts Ohra.

Onafhankelijkheid lijkt daarmee bij voorbaat niet voor de hand liggen. Al vinden de makers van deze vergelijkingsdiensten van wel. Wellowell geeft naar eigen zeggen volledig onafhankelijke informatie, en betrekt niet alleen gegevens van ING-dochters (zoals Nationale Nederlanden), maar ook van andere verzekeraars, zoals Hooge Huys en De Goudsche. Independer, de eersteling op de markt, heeft in elk geval op papier een onafhankelijker imago. Daarvan is geen van de grote banken of verzekeraars de eigenaar.

Inkomsten halen de sites vooral uit een vaste vergoeding die ze krijgen van de bank of verzekeraar waarmee een sitebezoeker contact opneemt, nadat de webpagina een selectie heeft gemaakt. Van belang is dat het om een vaste vergoeding gaat. De provisie voor de site neemt dus niet toe wanneer een duurder product wordt afgesloten. De werking van de verschillende sites lijkt op elkaar. Bij binnenkomst kunnen bezoekers aangeven over welk product ze informatie willen. Bijvoorbeeld over een ziektekostenverzekering. De bezoeker zal gegevens moeten invullen over zijn persoonlijke situatie om erachter te komen welke verzekering de beste is, en welke de goedkoopste.

Helaas is het moeilijk om een combinatie van die twee factoren te weten te komen - een verzekering die voldoende dekking biedt tegen de laagste prijs.

Daar schuilt ook de zwakte van de sites, volgens assurantietussenpersonen. Het wekt geen verbazing dat zij niet echt enthousiast over de vergelijkingssites zijn, omdat de gebruikers ervan voorbijgaan aan hun diensten als tussenpersoon. Blijkens een twee weken geleden gehouden enquête onder abonnees van het vakblad Assurantie Magazine zijn de tussenpersonen allesbehalve lovend. 'Een juiste vergelijking is niet te maken, niet overzichtelijk voor de consument, mist diepgang, is onvolledig, roept meer vragen op dan dat er antwoorden worden gegeven, financiële vergelijkingssites zijn consumentenbedrog', aldus enkele reacties.

Wellowell blijkt de bekendste site onder de tussenpersonen. Circa tachtig procent kent deze vergelijkingssite, gevolgd door een bekendheid van vijftig procent van zowel MrFinch als Independer en Verzekeringssite.

Populairder

Eubos, Geencentteveel, Verzekerje, Ineas en Kijkenvergelijk scoren vooralsnog lager op bekendheid. Hoe goed consumenten deze sites kennen, is niet bekend. De bezoekersaantallen zijn redelijk (de grote drie reppen over enkele tienduizenden per maand), maar hoeveel consumenten daadwerkelijk hun verzekering afsluiten via deze sites, is niet onderzocht.

Wat is er nodig voor financiële vergelijkingssites om populairder te worden bij de consument?

Volgens commercieel directeur Jeroen de Haas van Everest, het ict-bedrijf dat de Wellowell-site bouwde, werkt alles heel goed 'als er maar genoeg producten in het systeem zitten, waartussen vergeleken kan worden.' Nog beter zelfs, als de klant wat meer wensen durft prijs te geven aan de site. Het gaat er dus ook om dat de consument vertrouwen krijgt in deze sites en er ook echt gebruik van gaat maken.'

Meer over