Gouden Dolfijn moet imago tv-reclame verbeteren

De STER reikte eerder deze maand een Gouden Loeki uit aan de zwaanreclames van KLM, en wat blijkt: binnenkort komt ook IP met een reclameprijs in hetzelfde edelmetaal: De Gouden Dolfijn....

Puur toeval, verzekeren alle betrokkenen, dat er nu plotseling twee gouden prijzen bestaan voor televisie-reclames. Overigens is het niet zo'n probleem; de Loeki Leeuw en de dolfijn bijten elkaar niet, meent Y. Stoeltie van de Stichting Publieksprijs Televisiereclame. De Gouden Loeki is eerder een prijs om de prijs, de Dolfijn daarentegen moet juist het imago van tv-reclame verbeteren.

De publieksprijs is in het leven geroepen door de Holland Media Groep, de BVA (Associatie van Nederlandse Adverteerders), de Vea (Vereniging van Erkende Reclameadviesbureaus), Endemol en IP, de reclame-exploitant van RTL en Veronica.

Na alle negatieve reacties op onder andere irritante maandverband- en wasmiddelenreclames leek het de stichting nuttig het publiek in de gelegenheid te stellen te laten weten welke commercials het dan wel waardeert. Kortom: de consument is de jury.

Vanaf eind april zenden RTL 4 en Veronica meerdere malen per dag 'mini-verkiezingsprogramma's' uit. Kijkers kunnen dan via een 06-nummer hun stem uitbrengen op commercials uit 28 categorieën. Zoals snoepgoed en candybars, zuivelprodukten, frisdranken, was- en reinigingsmiddelen, huishoudelijke apparatuur en dierenvoeding. Winnaars in de afzonderlijke klassen winnen een zilveren dolfijn; de uiteindelijke winnaar van de 28 categorieën krijgt de gouden uitvoering van Flipper.

'Iedere reclamespot die in 1995 in Nederland landelijk is uitgezonden, kan meedingen.' Er is geen voorselectie of proefronde, legt Stoeltie uit. 'In tegenstelling tot de Gouden Loeki, waarbij van tevoren een vakjury de reclames al had geselecteerd.'

Het symbool van de dolfijn is gekozen vanwege de bijzondere communicatieve vaardigheden van het dier en het vermogen 'ergens bovenuit te springen'.

Volgens de stichting krijgen de adverteerders met deze verkiezing de kans 'hun commercials in de toekomst nog beter af te stemmen op de wensen van de consument'. Dat klinkt veelbelovend.

Dat betekent dat we straks niet meer hoeven te kijken naar maandverband met zijflappen of naar superintelligente, vrolijk huppelende baby's in ultradroge luiers? Want die zullen uiteraard weggestemd worden, nietwaar?

Die conclusie is veel te prematuur, vindt Stoeltie. Volgens haar zijn er wel degelijk mensen die dergelijke reclames leuk vinden. 'We moeten voorlopig maar rustig de uitslag afwachten. Dat is vroeg genoeg voor het nemen van maatregelen.'

Ellen van den Boomgaard

Meer over