Google leert écht antwoorden geven in plaats van gokken

VAN ONZE VERSLAGGEVER PETER VAN AMMELROOY

Google werkt aan een ingrijpende vernieuwing van zijn zoekmachine. Die moet vragen van gebruikers écht gaan beantwoorden in plaats van te verwijzen naar websites die op basis van trefwoorden en statistieken mogelijk het juiste antwoord bevatten. De wijzigingen worden de komende maanden zichtbaar.

Bij veel zoekopdrachten 'slaan we een kruisje en hopen we dat er ergens een webpagina is die het antwoord bevat', aldus Amit Singhal in The Wall Street Journal. Singhal is een van Googles belangrijkste softwarearchitecten.

Google gebruikt een complexe formule om het beste resultaat boven water te krijgen. De zoekmachine kijkt niet alleen of een webpagina de juiste trefwoorden bevat, maar ook hoeveel andere websites ernaar verwijzen en hoe belangrijk die worden gevonden door internetters. Deze technologie, PageRank, werd in 1996 bedacht door Larry Page en Sergey Brin, toen nog studenten aan Stanford University. Zij richtten Google twee jaar later op.

Google wil naast deze verwijzingen ook concrete antwoorden gaan geven. Iemand die nu zoekt op een begrip als 'IJsselmeer' komt uit bij het Wikipedia-lemma over het meer en al snel bij de homepage van Zwem- en PoloVereniging IJsselmeer in Huizen. In de nieuwe opzet moet Google meteen concrete details melden als de geografische ligging, de temperatuur en het zoutgehalte.

Voor dit doel nam Google twee jaar geleden het beginnende bedrijfje Metaweb Technologies op. Dat had toen een index aangelegd met feiten over 12 miljoen onderwerpen, van bedrijven tot beroemdheden. Dat bestand is uitgedijd tot 200 miljoen items. Ter vergelijking: de Engelstalige versie van de online encyclopedie Wikipedia omvat bijna 3,9 miljoen artikelen.

Google moet ook meer aanwijzingen halen uit de context waarin een internetter een vraag stelt. Dit semantisch zoeken is de heilige graal van alle zoekmachines.

De Amerikaanse zoekmachine-expert Danny Sullivan noemt de aankondiging in The Wall Street Journal vooral slimme pr. 'Google doet al aan semantisch zoeken sinds 2003', stelt Sullivan op zijn blog, 'toen het ook ging zoeken op synoniemen van trefwoorden'. En al jaren geeft Google bij sommige onderwerpen direct concrete voetbaluitslagen, weerberichten of aandelenkoersen.

undefined

Meer over