Goeiige, lieve vader transformeert in krokodil

Twee familievoorstellingen naar Roald Dahl doen op dit moment de theaters aan. Heksen van ’t Bos Theaterproducties en De Reuzenkrokodil....

Ze openen op identieke wijze: in De Reuzenkrokodil slentert René Groothof als vader het toneel op om uiterst traag in zijn stoel te zakken, in Heksen bereikt oma (Chiara Tissen) pas voor pas háár luie stoel waarin ze vreselijk langzaam wegzakt.

Maar op de beginscène na, zijn ze niet met elkaar te vergelijken. De Reuzenkrokodil is muzikaal verteltheater, Heksen een grote-zaalproductie met een aanmerkelijk groter budget, die steunt op uitgebalanceerde acteurswerk.

In De Reuzenkrokodil speelt René Groothof de goeiige vader, die op gezette tijden hoorndol wordt van zijn tienkoppige kroost (gespeeld door de leden van het filmorkest Max Tak), en dan transformeert in de vileine kinddorstige reuzenkrokodil. De combinatie van de veelzijdige, wendbare muzikanten van filmorkest Max Tak en Groothof pakt goed uit.

De muziek vormt een warm bad waarin de vertelling soepel dobbert. Soms figureren de muzikanten als kinderen, soms grijpen ze hun instrumenten om uit een breed repertoire doorgaans rake citaten onder het stuk te zetten en ook doen ze vaak beiden tegelijk. Zo vormen ze, met instrumenten en al, samen de grote olifant, die de krokodil bijkans vermorzelt. De blazers schetteren er daarbij flink op los, terwijl twee muzikanten bij wijze van slurf een afvoerslang van een wasdroger boven het hoofd torsen.

Roald Dahls vertelling is slim uitgewerkt. Terwijl vader probeert de kinderen eronder te houden met het verhaal over de krokodil die kinderen eet, verzinnen zij, ondersteund door de muziek, de beesten die dat gevaar kunnen bezweren. Maar natuurlijk mag die krokodil, immers gespeeld door vader, niet het loodje leggen want dan zijn ze hun verteller kwijt.

’t Bos Theaterproducties brengt Heksen, in een regie van Lidwien Roothaan. Zo matig als de Grote Vriendelijke Reus, de vorige Dahlproductie van ’t Bos, was, zo geslaagd is deze familievoorstelling te noemen.

Heksen is een optimale demonstratie van suspense, met uiterst beheerste, gedoseerde actie, een indringende geluidsband en een gestileerd decor waarin zeven uitmuntende acteurs alle ruimte krijgen. Opvallend is het plezier waarmee het team, inclusief een regelmatig in beeld verschijnende inspiciënt, de muzikale, strak en uiterst effectief opgebouwde voorstelling dragen. Er wordt in hoog tempo van rollen en decor gewisseld, met gebruik van veel uit de nok zakkende panelen, doeken en zetstukken. Heksen maakt zijn over twee delen uitgesmeerde speelduur volledig waar. De productie bewijst bovendien dat ook de vrije sector kwaliteit kan bieden als die de juiste makers in huis haalt.

Bart Deuss

Meer over