Goed verdienen aan een Meccano-doos

Miljardairs geven hun geld uit aan dure speeltjes zoals autofabrikanten als TVR, Hummer en Spyker. Is het spelen met autootjes of winstgevend investeren?...

BLOOMBERG

Wat te doen met een hele grote zak geld? Miljardairs vragen het zich ook af en zijn de laatste maanden lustig inkopen aan het doen.

Eind juli kocht de 23-jarige Russische miljonair Nikolai Smolensky zoon van bankier Alexander Smolensky de Britse sportwagenfabrikant TVR. In Italiam financier Roberto Colaninno, eigenaar van scooterfabrikant Vespa, motorfietsenfabriek Aprilia over. Daar worden ook de motorfietsen van het merk Moto Guzzi geproduceerd. De Amerikaanse miljardair Ronald Peerman kocht vorige week, voor 930 miljoen euro het automerk Hummer. John de Mol investeerde eerder al in het Nederlandse Spyker.

De hartstocht van rijke mensen voor zeer snelle machines bestaat uiteraard al langer. Larry Ellison, bestuurvoorzitter van Oracle, heeft een fortuin uitgegeven om de zeilwedstrijd America's Cup te winnen. Bovendien vliegt hij graag in straaljagers. De Britse zakenman Richard Branson, oprichter van Virgin, is inmiddels bekender van zijn tochten rond de wereld in een luchtballon, dan door zijn luchtvaartmaatschappij en andere ondernemingen.

Op zich niks raars. De karaktertrekken van een geslaagde zakenman zijn immers gelijk aan die van een avonturier: ze houden van alles wat nieuw is, zijn op zoek naar uitdagingen en ze leven op adrenaline.

Oppervlakkig bekeken doen deze steenrijke magnaten dus wat jongens met veel geld altijd al gedaan hebben: ze verpatsten een deel van hun fortuin aan paar heel dure speeltjes.

De recente golf aan overnames hoeft echter niet afgedaan te worden als het fenomeen van een paar rijke jongentjes die voor zichzelf een grote Meccano-doos kopen. Wellicht doen de rijkaards momenteel iets veel interessanters: de vraag naar exclusieve transportmiddelen biedt grote kansen, en daar springen ze op in. Dat kan interessant zijn, want extreem rijke mensen zouden immers niet zoveel geld hebben om mee te spelen als ze niet slim zouden kunnen investeren.

In de sector voor transportmiddelen vinden op dit moment twee ontwikkelingen plaats. De 'massamarkt' wordt almaar goedkoper; kijk bijvoorbeeld naar het succes van goedkope luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair. Tegelijkertijd is er aan de andere kant van de markt, die voor luxe producten, vraag naar geraffineerdere vervoersmiddelen.

Iedereen stort zich op de markt voor luxueuze auto's. Volkswagen, worstelend met zijn nieuwste Golf-model, bereidt de introductie van de Bugatti Veyron voor, waarvan exemplaar al gauw een miljoen euro kost. Tegelijkertijd investeert Volkswagen in de merken Bentley en Lamborghini. Daimler-Chrysler kwam met de Maybach, voor mensen die hun Mercedes wat gewoontjes vinden, en BMW probeert het Britse Rolls Royce op te poetsen.

Ook in het luchtruim vinden vernieuwingen plaats, zoals bij het Duitse Lufthansa. De luchtvaartmaatschappij vliegt sinds kort van Duitsland naar de Verenigde Staten met alleen business-class stoelen. Voor mensen die zich afvragen of er geen betere manier is om van Londen naar New York te komen dan door zich in een vliegtuig te proppen, maken zelfs schepen een comeback. Cruisemaatschappij Cunard vaart sinds dit jaar met de Queen Mary 2, die vorige maand nog in Rotterdam aangemeerd lag, de oceaan over. Het is de duurste oceaanvaarder ooit gebouwd.

Of Hummer, Spyker, TVR of Aprilia goede investeringen zijn moet natuurlijk nog blijken. 'Nikolai wil de productie opvoeren en het merk wereldwijd bekend maken,' zei een TVR-woordvoerder over de nieuwe eigenaar. Hij heeft nog een lange weg te gaan. Het in 1947 opgerichte TVR maakt momenteel zo'n duizend auto's per jaar. Deze kosten tussen de 36 duizend en 89 duizend pond per stuk: geen enorme business dus. Spyker verkocht tot voor kort ook slechts enkele wagens. Motorfietsen zijn eveneens een moeilijke markt.

Maar toch, potentie is er eens te meer. Er is ruimte in de markt voor luxueuzere vormen om je voort te bewegen. De magnaten springen daar op in. En wie weet, verdienen ze daarmee wel net zoveel geld als ze ooit met hun eerdere ondernemingen deden.

Meer over