Gezond

Ondoorgrondelijke omweg: de vertaling van Eet gezond, blijf gezond is gebaseerd op het in Australië verschenen Eat Well, Stay Well, dat op zijn beurt weer was gebaseerd op een gelijknamige editie, uitgegeven te New York (Uitgeversmaatschappij The Reader's Digest; euro 39,90; geen auteursnaam vermeld)....

Driehonderd recepten, voorafgegaan door een paar gedegen hoofdstukken. Het eerste bevat een uitgebreid alfabetisch overzicht met uitleg over de meest voorkomende voedingsbestanddelen en hun werking. Van allylsulfiden (de zwavelverbindingen die worden aangetroffen in leden van de uienfamilie), chroom en foliumzuur tot limonenen (verbindingen die voorkomen in de schillen van citrusvruchten) en sinigrine – de (bio-actieve) stof die bijvoorbeeld het spruitje zijn bittere smaak bezorgt, vroeger door elk kind verafschuwd, inmiddels door de zaadbedrijven er zo'n beetje uit weg veredeld.

Ook is het in dit soort boeken kennelijk verplichte lijstje opgenomen met wat je allemaal moet eten om bepaalde aandoeningen te bestrijden, mét versteende beginzin ('Al sinds de Oudheid. . .').

Verkouden? 'Citrusvruchten, aardbeien, kiwi's, rode paprika's, broccoli en kool voor de vitamine C, chilipepers voor de capsaï-cine, uien en knoflook tegen verstoppingen en volkoren granen, peulvruchten, vis en vlees voor zink.' Maar in welke onderlinge verhoudingen, hoeveelheden, frequentie?

Bij alle recepten – ze zijn in groepen ingedeeld: groenten; zuivelproducten en eieren; granen en pasta; peulvruchten; noten en pitten; vis, schaal-en schelpdieren; mager vlees; gevogelte; fruit – uiteraard ook de tabellen met de bouwstoffen. Pro memorie: de kikkererwt bevat geen cholestorol, bij vier sardientjes uit blik zit je op 48 milligram, gemeste ganzenlever, een van de kampioenen, tref je in deze context uiteraard niet aan, oesters wel (54 milligram in een half dozijntje rauwe).

De recepten zijn uitermate gevarieerd. Pastinaakkoekjes, chocoladepudding met nootmuskaat, zelf in ruim twee uur verse kaas maken (magere melk koken, citroensap erdoor, wachten tot de wrongel zich afscheidt van de wei, zeven, wrongel zachtjes uitknijpen). Muffins van maïsmeel met venkelzaad en spek. Soep van pompoen met appel, gortsoep met paddestoelen. Scones met dadels of met zonnebloempitten. Abrikozencake. Rode kool met peren, Egyptische bietendip. Wel worden van sommige ingrediënten hoogst eigenaardige hoeveelheden voorgeschreven. Hoeveel pimentbessen, voor zelf te maken ginger ale, gaan er in 1/8 theelepel van 5 milliliter?

Toscaanse bonensalade met tonijn.

Schep de bonen, tonijn, ui, olijfolie, het citroensap en de salie goed door elkaar. Kort voor het serveren bestrooien met de gehakte peterselie.

Meer over