Gerrit Vroon

ERIK VAN DEN BERG

Niets tegen een evergreen, maar de boekontwerper die zich vergrijpt aan de Melkmeid van Vermeer of een vergelijkbare klassieker moet wel weten wat hij doet. Een beleefde gaap van het publiek is waarschijnlijk niet waar een uitgever op zit te wachten.

Emanuel Overbeekes studie over Claude Debussy, Muziek onweerstaanbaar als de zee, kreeg desondanks een gouwe ouwe op de cover, De grote golf van Kanagawa van Hokusai.

Vormgever Gerrit Vroon kan goed uitleggen waarom hij het van kalenders, T-shirts en muismatten bekende beeld heeft gekozen: het is een hommage aan Debussy, voor wie de uit 1832 stammende houtsnede een bron van inspiratie was. Er hing een exemplaar in de werkkamer van de componist en een uitsnede ervan liet hij afdrukken op de partituur van zijn orkestwerk La mer, dat in 1905 in Parijs werd uitgegeven.

Hetzelfde detail gebruikte Vroon nu voor Debussy's biografie. 'Uitgever Henk Hoeks bezit een exemplaar uit 1905, maar dat is een wat ranzig geval en dus heb ik dat niet als bron gebruikt. Ik heb er wel een afbeelding van op de flap gezet, compleet met de gele tape waarmee de rug is gerepareerd. Vervolgens heb ik een gave versie van De grote golf gezocht en daaruit precies dezelfde uitsnede genomen.'

Vergeleken met de anonieme vormgever van La mer had Vroon het lastig. Die hoefde maar vier woorden kwijt, terwijl Vroon veel informatie in een evenwichtige nieuwe compositie moest zien onder te brengen. De Albertina-letter bracht uitkomst. 'Een prachtig font, dat ook heel zuinig loopt.'

Vroon paste drie varianten toe, cursief, romein en halfvet, en maakte het geheel af met een verticale reep blauw, rechts op het omslag. 'Daar moet u verder niets achter zoeken. Het leek me gewoon mooi zo.'

Emanuel Overbeeke: Muziek onweerstaanbaar als de zee - Claude Debussy (1862-1918)

Ontwerp Gerrit Vroon.

In de Walvis; 272 pagina's; euro 20,-.

undefined

Meer over