Genremix

Leuk spelletje bij de openingsscène van Alfred Hitchcocks eerste Hollywoodfilm, Rebecca: welk genre is dit eigenlijk? Een mistig tableau, begeleid door griezelige strijkers en snerende trompetten, suggereert dat we naar een spannende thriller gaan kijken. En dan de door componist Franz Waxman zo zwoel getoonzette hoofdmelodie; wordt Rebecca dan toch een oververhit liefdesdrama? 'Last night, I dreamt I went to Manderley again', zijn de eerste, beroemde woorden die het (naamloze) hoofdpersonage in de voice-over zegt, wanneer de camera over de oprit naar het vervallen landgoed Manderley zweeft: een gigantische, afgebrande ruïne waarin toch nog lichtjes lijken te branden. Dus het is een spookhuisfilm, kun je dan concluderen. Het mooie van Hitchcocks Daphne du Maurier-bewerking is dat al die genres voortdurend door elkaar dwarrelen, zonder dat Rebecca een onevenwichtige voor-elk-wat-wilsboel wordt. Hitchcock houdt de teugels strak in de hand, zonder dat de film daarmee aan stijl en aantrekkingskracht verliest. Ligt natuurlijk ook aan de overrompelende verschijning van Joan Fountaine, als het introverte, niet al te zelfverzekerde meisje dat zomaar een droomleven lijkt binnen te stappen: halsoverkop trouwt ze met de knappe miljonair De Winter (Laurence Olivier). Maar wie is die man eigenlijk en waarom hangt er zo'n vreemde sfeer in diens domein Manderley? En hoe zit het met De Winters vorige echtgenote Rebecca, die onder troebele omstandigheden verdronk? Het voortreffelijke Rebecca verwijst in veel opzichten (de onbetrouwbare echtgenoot, de dode vrouw die de levenden in haar greep houdt, griezelige schilderijen) vooruit naar Hitchcocks latere Hollywoodmeesterwerken.

Rebecca (Alfred Hitchcock)

Arte, 20.15-22.20 uur.

Nieuwe tieten

(Sacha Polak, 2013) Sacha Polak was nog geen jaar oud toen ze haar moeder verloor aan borstkanker. Nu ze bijna zo oud is als haar moeder destijds en weet dat ze zelf het borstkanker veroorzakende BRCA1-gen draagt, neemt ze een besluit: in dezelfde periode dat ze doorbreekt in het internationale festivalcircuit met haar eerste speelfilm Hemel, laat ze haar borsten preventief verwijderen. Nieuwe tieten is het indringende, vaak confronterende verslag van het proces, waarbij Polaks dierbaren ook achter de schermen meewerkten: stiefmoeder (en zelf ook documentairemaakster) Meral Uslu hanteerde de camera, Polaks vriend Rutger Reinders verzorgde de muziek. Het resultaat is een aangrijpend egodocument, waarbij intimiteit geen moment overgaat in voyeurisme en aangedikte emoties. Momenteel ook te zien in de filmtheaters.

Nederland 2, 23.00-0.10 uur.

Vanilla Sky (Cameron Crowe, 2001)

(Cameron Crowe, 2001) Regisseur Crowe (Jerry Maguire, Almost Famous) geeft met Vanilla Sky telkens net een andere draai aan Alejandro Amenábars culthit Abre los ojos (1997). De vertrouwde elementen uit het origineel zitten er allemaal in, maar worden uitgebouwd tot een nieuwe versie van hetzelfde verhaal - een cover, zo noemde Crowe zijn film dan ook. Nog steeds gaat het over de arrogante rijkaard David Aames (Tom Cruise), die aan een auto-ongeluk een verminkt gezicht overhoudt en vervolgens gedwongen wordt opnieuw naar de werkelijkheid te kijken. Wat echt is en wat niet, wat leven en wat dood, blijkt dan allerminst duidelijk te zijn. Net als bij Amenábar, zij het dat Crowe een duidelijke interpretatie geeft aan de vreemde kanten die Aames' leven opgaat. Minder raadselachtig en misschien ook minder spannend dan Amenábars film, maar des te spiritueler.

RTL8, 20.30-23.15 uur

Meer over