Gemiste kans op opvoeding

Waarom is de middelmatige expositie niet gecombineerd met topstukken?

Door hart en ziel sneed de stem van popzangeres Shara Worden bij het liefdeslied voor haar zoon, in het Bimhuis, tijdens het Holland Festival. Muziek brengt de liefde vaak treffend en roerend voor het voetlicht. Ook de beeldende kunst kent zijn hoogtepunten, neem alleen al De Kus van Rodin. Maar als de verbeelding te mager is, ligt melodrama op de loer.

Gewaagd dus, dat de tweede ZomerExpo in het Gemeentemuseum Den Haag aan de liefde is gewijd. Voor dit initiatief van de Stichting ArtWorlds en het Gemeentemuseum kan iedereen - amateur of prof - werk insturen. Uit een kleine 2.000 inzendingen heeft een jury 235 werken gekozen. Die beslaan - volgens de inleiding bij de tentoonstelling - een breed en rijkgeschakeerd veld, net als bij de superprofs.

Helaas blijkt die belofte al in de eerste zaal veel te hoog gegrepen. Hoe je het wendt of keert, hoeveel procent van de deelnemers ook ooit een kunstopleiding heeft genoten (70 procent!), de ZomerExpo draait om de middenmoot, om werken die normaliter nooit in een museum hangen. De eredivisie van de hedendaagse kunst laat het - net als vorig jaar - totaal afweten.

Een voorspelbaar beeld van de liefde levert dat op. De liefde voor oma, voor een pluisje in de wind, voor een onopgemaakt bed, ze zijn braaf geschilderd, kitscherig gefilmd, zonder verbeelding in foto vertaald. Ontdekkingen, zoals het met karige middelen gemaakte stilleven van een vlieg van Irene Cécile, zijn er nauwelijks.

Niks mis met aandacht voor deze grote groep kunstbeoefenaars. Alleen ontstaat na twee edities wel de vraag of deze tentoonstelling, in deze opzet, in zo'n gerenommeerd museum thuishoort. Dat zoekt, na een aantal op inhoud gerichte directeuren, sinds het directoraat van Van Krimpen nadrukkelijk het publiek op. De huidige directeur Benno Tempel rekt de populistische grenzen verder op, met een televisieprogramma als de zoektocht naar De Nieuwe Rembrandt en met de Zomerexpo, die vorig jaar druk werd bezocht.

Kwantiteit is belangrijk, zeker nu, en het Gemeentemuseum spreekt van oudsher tot een breed publiek. Maar het heeft ook een reputatie in kwaliteit. Waarom de per definitie middelmatige ZomerExpo niet gecombineerd met een rondje topstukken met liefde als thema uit de befaamde collectie, met Mondriaan en Schiele, met Kirchner en Lucian Freud? Om het volk niet alleen te vermaken, maar ook een beetje op te voeden en te verrassen. Om de liefhebber niet van het museum te vervreemden. Wat een gemiste kans.

Liefde, ZomerExpo 2012 Gemeentemuseum Den Haag, t/m 19 augustus, gemeentemuseum.nl zomerexpo2012.nl

undefined

Meer over