Gemeenten kritisch over vorming metropoolregio

SCHIEDAM/DEN HAAG - Schiedam zet grote vraagtekens bij de plannen voor de nieuwe Metropoolregio Rotterdam/Den Haag. In een brief trekken de Schiedamse gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders vandaag unaniem de meerwaarde ervan in twijfel. Ook tientallen raadsleden in de 24 betrokken gemeenten zijn kritisch.

Eind deze week overhandigen de burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jozias van Aartsen (Den Haag) hun 'zienswijzendocument' aan de 24 betrokken gemeentebesturen. De plannen leunen op zeven 'pijlers', waaronder economie, wonen en vervoer. De Metropoolregio telt 2,2 miljoen inwoners.

'Wij zien op veel terreinen geen meerwaarde ten opzichte van de provincie', zegt waarnemend burgemeester Joan Leemhuis-Stout van Schiedam, zelf voormalig commissaris van de koningin in Zuid-Holland. 'In de discussie over de metropool dreigt de structuur leidend te worden en komt de inhoud pas op de tweede plaats.'

Schiedam vindt het overbodig met 24 gemeenten te moeten samenwerken op het terrein van economie. 'Kansen voor werkgelegenheid dreigen te worden belemmerd als je met iedereen aan tafel zit.'

Anderzijds worden volgens Leemhuis de grenzen van de metropool 'nu wel erg dik omlijnd', terwijl het soms slagvaardiger en strategischer is om samen te werken met gemeenten buiten de metropool. 'In de maritieme sector hebben we meer aan overleg met de Drechtsteden en met Antwerpen.'

Wel wil Schiedam intensief samenwerken rond (openbaar) vervoer. Minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) heeft de metropool dan ook honderden miljoen euro's beloofd voor een nieuwe vervoersautoriteit.

Eerder klaagden de gemeenteraden van Schiedam, Vlaardingen en Maassluis al bij Aboutaleb over het 'zeer strakke tijdpad' om de plannen te realiseren. 'Het proces tot op heden is als rommelig ervaren', schreven ze aan de Rotterdamse burgemeester. Alleen als dit 'absoluut' wordt verbeterd 'is het mogelijk om voldoende draagvlak te creëren onder de betrokken gemeenten'.

Ook maakt de voltallige gemeenteraad van Westland zich zorgen over de democratische legitimiteit. Het Westland heeft de raadsleden uit de 23 andere gemeenten eind januari benaderd voor 'Pijler 0', verwijzend naar de zeven inhoudelijke pijlers. Tientallen individuele raadsleden hebben zich aangesloten.

'Het gevaar is dat de metropool de positie van de gemeenteraden uitholt', zegt Ulbe Spaans, raadslid van Progressief Westland namens Pijler 0. 'We vinden het tempo te hoog. We hebben vragen bij het draagvlak en wettelijk kader ontbreekt nog totaal. Samenwerken is goed, maar ik wil me in het Westland niet bemoeien met bushokjes in Hellevoetsluis.'

De burgemeesters Aboutaleb en Van Aartsen zijn sinds 2009 bezig met de Metropoolregio. Die moet in de plaats komen van het stadsgewest Haaglanden (9 gemeenten) en de stadsregio Rotterdam (15). Deze wgr+-regio's zouden per 1 januari 2013 verdwijnen, maar de vraag is wat er gebeurt nu het kabinet zijn ontslag heeft aangeboden.

Uitstel tot 2015 zou beter zijn, zo heeft de gemeenteraad van Barendrecht begin april bepleit bij minister Spies van Binnenlandse Zaken. 'Het tempo ligt wat ons betreft te hoog', schrijft de raad.

Burgemeester Aboutaleb wilde maandag niet reageren. Volgens een woordvoerder van de Haagse burgemeester Van Aartsen ligt de 'democratische borging' van de metropool bij de 24 gemeenteraden zelf. 'Het gaat om verlengd lokaal bestuur, niet om een nieuwe bestuurslaag. De gemeenteraden zijn de ruggegraat van de Metropoolregio.'

undefined

Meer over