Geert Mak & Viva's 400

Gniffelen om Geert Maks diep ongelukkige huwelijk met NRC, dat eigenlijk een ode aan de krant is, en Viva's lijst met succesvolle vrouwen, die er - zal wel geen toeval zijn - wel allemaal goed uitzien.

TOP

We geven het meteen toe: de snoeiharde aanval van Geert Mak op NRC Handelsblad in De Groene Amsterdammer van deze week viel op de redactie van de Volkskrant niet in slechte aarde. We hebben er even om gegniffeld.

De hartenkreet van Mak, oud-redacteur van NRC en tegenwoordig bezorgde lezer van de krant, zal de hoofdredactie en de eigenaren hard hebben geraakt. Het is niet leuk om te lezen dat een geliefde schrijver vindt dat er niets meer deugt aan de krant en pleit voor het vertrek van eigenaar Derk Sauer, Peter Visser (topman van investeringsmaatschappij Egeria) en hoofdredacteur Peter Vandermeersch. 'Het is een diep ongelukkig huwelijk', volgens Mak.

Het artikel 'Haalt NRC Handelsblad 2014?' is echter meer dan een afrekening met de nieuwlichters bij de krant. Het is ook een ode aan de kranten en hun cultuur. En het is een aanval op de graaiers, op investeerder Egeria, die onbeschaafde winstcijfers verlangt en eropuit is de krant leeg te zuigen. 'Moet u nu echt, omwille van een handvol zilverlingen, ook een prachtkrant als NRC Handelsblad naar de filistijnen helpen? Is het nooit genoeg?'

Is het nooit genoeg - misschien dacht Maarten Schinkel, columnist-commentator van NRC, dat ook wel toen hij donderdag via Twitter het navolgende bericht verspreidde: 'Ja Geert Mak, de tijd dat je op kosten van NRC een jaar door Europa zwierf en de recordopbrengst van het boek in eigen zak stak is voorbij.' In een latere tweet stelde hij voor dat Mak de opbrengst van In Europa zou steken in een journalistiek steunfonds.

Gniffel.

FLOP

Het is 'de lijst der lijsten'. Althans, dat schrijft Viva op haar website. Voor de vijfde keer brengt het vrouwenblad de VIVA400, een jaarlijkse verkiezing van de succesvolste vrouwen van Nederland. Dat zijn er volgens Viva welgeteld vierhonderd. Best veel. Deze dagen struikel je op de sociale media dus over de genomineerden die om een stem smeken. Als zij winnen, gaan ze naar huis met 'een heuse VIVA400-award'.

Het zijn leuke vrouwen. Goed in hun vakgebied (door Viva onder meer 'Eco', 'Showbizz' en het hybride 'Smart' gedoopt) en vast niet geheel toevallig: ze zien er allemaal goed uit. Naast de modeontwerpster weet de microbioloog de mascararoller ook te vinden, wil het vrouwenblad maar zeggen. Het doel van de VIVA400 is waarschijnlijk, buiten reclame voor sponsor Renault Twingo, dat lezeressen een voorbeeld nemen aan de vrouwen. De winnares is degene die 'anderen inspireert en gepassioneerd te werk gaat'.

Er is natuurlijk ook wat te winnen voor de lezeressen die geïnspireerd en wel besluiten op hun voorbeeld te stemmen. 'Zo maak je niet alleen een VIVA400-vrouw heel gelukkig, maar misschien ook jezelf.' Helaas gaat het daar mis. Die Vivalezeres wordt volgens het blad namelijk helemaal niet gelukkig van een beurs voor een opleiding microbiologie of een masterclass van de vrouwen in de VIVA400. Nee, de Viva-vrouw wil gewoon lekker een weekendje 'shoppen'. Met 1.000 euro 'shoptegoed', uiteraard beschikbaar gesteld door Renault.

Een érg ongeïnspireerde prijs van het vrouwenblad.

undefined

Meer over