Geen roze of regenboogvlaggen

De gay media hebben het niet makkelijk. 'Veel adverteerders zijn conservatief.'

Haroon Ali en Sara Berkeljon

'Een Linda voor lesbo's'

Zij aan Zij: magazine voor lesbische en biseksuele vrouwen en 'voor iedereen die bi-curious is'.Sinds: 1992.Oplage: 15.000.Verschijnt: Acht keer per jaar.


Hoofdredacteur Franc Craanen: 'Zij aan Zij is een blad voor vrouwen die van vrouwen houden, maar het is niet zo dat elk artikel over lesbiennes gaat. Fashion is gewoon fashion.


'Vrouwen zijn anders dan nichten. Nichten kijken altijd eerst naar de cover. Die moet inspireren. En nichten kijken natuurlijk of er een lekker ding op de cover staat. Vrouwen kopen een blad eerder om een interessant interview of een verhaal over liefde. Dat betekent niet dat Zij aan Zij suf en serieus is. Wij willen voor iedereen toegankelijk zijn, dus ook losjes en luchtig. Toen ik door uitgever Maria van Oosten werd binnengehaald om het blad onder handen te nemen, zei ze: ik wil een Linda voor lesbo's.


'We hebben 8.000 abonnees. Niet veel, maar het is een moeilijke doelgroep. Vrouwen die Zij aan Zij lezen, lezen namelijk ook de Avant Garde, de ELLE en de Esta. Toch is er plek voor Zij aan Zij. Artikelen over de liefde gaan in vrouwenbladen over jongen-meisje, in Zij aan Zij gaat het over meisje-meisje. Lezeressen krijgen bij ons het gevoel: dit gaat helemaal over mij.'


'Homoclichés werken niet'

Winq: een glossy lifestylemagazine voor homomannen. Sinds: 2005Oplage: 36.000Verschijnt: Zeven keer per jaar. Sinds 2008 is er ook een internationale editie.


Hoofdredacteur Edwin Reinerie: 'We zijn met z'n vieren: een vormgever, twee collega's die de advertentieverkoop doen, en ik. Als ik Winq zou willen verkopen, kan dat alleen maar met mij erbij. Het is geen hobbyproject, maar ook geen professionele organisatie waar ze bij Sanoma likkebaardend naar kijken.


'Voor elke advertentie moeten we werken, zeker sinds het begin van de crisis. Veel adverteerders zijn nog steeds conservatief. Dolce & Gabbana en Cathay Pacific, die zeggen gewoon dat ze niet in een homoblad willen adverteren. Ik ben blij dat ze het eerlijk zeggen, maar het blijft kwalijk.


'Onze doelgroep is kritischer geworden. Vroeger had je als homo automatisch homovrienden, ging je naar de homokroeg, droeg je vrolijke kleren en had je een abonnement op een homoblad. Toen was het wij tegen zij. Dat is niet meer, en daardoor moeten wij extra ons best doen. Homoclichés, zoals het songfestival en musicals, werken niet meer. Onze lezers zitten niet te wachten op een interview met Tony Neef.'


'Reality over drag queens'

OUT TV: een digitale tv-zender voor 'de gay en open minded community'.Sinds: 2008.Kijkers: tussen de 110.000 en 140.000 per week.


Oprichter en CEO Marc Putman: 'Op een ochtend werd ik wakker en dacht ik letterlijk: waarom is er nog geen digitale zender voor de gay community? Maar we zijn er, gelukkig, niet alleen voor homo's. We zijn te ontvangen door 650 duizend huishoudens, en bijna 40 procent van onze kijkers is vrouw en hetero.


'Bij ons zie je geen roze, geen regenboogvlaggen. Dat past niet bij ons. En we laten geen al te provocerende beelden zien, want dat schrikt kijkers af. Wel bijvoorbeeld een realityserie over drag queens, een serie zoals Six feet under, veel arthouse-films.


'Een programma dat door een homo wordt gepresenteerd spreekt de community niet per definitie aan. Vaak juist niet: zo'n programma als Gillend naar huis met Gordon, dat geeft toch een stereotype beeld van homo's.


Is een Sci-Fi Channel nodig? En RTL 7? Dat vraagt nooit iemand. De vraag of OUT TV nodig is, vind ik niet relevant. We zijn een commercieel bedrijf, maar tegelijkertijd wil ik ook een stukje begrip realiseren. De boodschap van OUT TV is: gay zijn is okay.'


'Winq en Out TV dragen niet aan bij aan emancipatie'

Het eerste gay medium was natuurlijk de Gay Krant, dertig jaar geleden opgericht door Henk Krol. Hij is nog steeds hoofdredacteur. Out TV en Winq zijn leuk, vindt hij, maar 'ze leveren geen wezenlijke bijdrage aan de emancipatie van lesbiennes en homo's in Nederland'.


Tien jaar geleden, na de invoering van het homohuwelijk dacht Krol dat de Gay Krant zijn langste tijd had gehad. 'Maar je ziet dat door nieuwe ontwikkelingen in politiek en samenleving er zich steeds weer gebeurtenissen voordoen die lesbiennes en homo's onder de aandacht brengen.'


Meer over