Geen frivoliteiten in vormgevingsblad

De kleine t ziet eruit alsof-ie net uit bed komt. Loom strekt de letter zijn rug...

Zijn stok buigt zich zo ver achterover dat hij vervloeit in de punt van de letter i die voor vlak hem staat.

Het is de i van Items, het tweemaandelijkse tijdschrift 'voor vormgeving en visuele communicatie', dat met ingang van het aprilnummer geheel is vernieuwd. Weg zijn de strakke, hoekige blokletters die altijd een beetje fronsend van de cover keken. Schreefletters staan er nu voor in de plaats. Sierlijk, vriendelijk. Maar ook een tikje tuttig.

Verandering hoort bij Items. Het blad legt er eer in de eigen vormgeving om de zoveel tijd op de schop te nemen. Want van een blad over vormgeving mag een voorbeeldfunctie worden verwacht. De laatste restyling dateert uit 2000, toen hoofdredacteur Gert Staal aantrad. Hij koos voor Opera Ontwerpers. Nu Staal is vertrokken en ontwerpster Diana Krabbendam het roer vanaf het volgende nummer overneemt, is het een logisch moment voor een volgende gedaanteverandering.

De eer viel te beurt aan Studio Dumbar. Merkwaardig, want het bureau uit Rotterdam (dat onder meer het nieuwe politielogo ontwierp) is behoorlijk gearriveerd. Zijn vormgeving voor Items heeft een laag jongehonden-gehalte. Het is degelijk. Op het brave af.

Sober en functionalisme daarvoor koos Studio Dumbar. Deed zijn voorganger, Opera Ontwerpers, dat ook al niet? Jawel, maar van Studio Dumbar mocht het nog best wat kaler. Het bureau beperkte zich tot slechts lettertype, in gewicht, en in slechts kleur: zwart.

Binnen dit zelfverkozen keurslijf permitteerde Studio Dumbar zich maar een 'frivoliteit': het zwart wordt 'in een aantal gevallen dieper gemaakt door er mengkleuren achter te zetten' die komen van het bij het artikel gepresenteerde werk. Dat klinkt niet alleen als conceptueel gedoe; voor een leek is het met het blote oog niets eens te zien.

Daar staat dan wel weer een heel sympathiek idee tegenover: voor de koppen boven de grote artikelen in Items nodigt Studio Dumbar jonge typografen uit om nieuwe letterontwerpen aan te leveren opdat het blad ook werkelijk een podium wordt. Nu al zitten er pareltjes tussen van Donald Roos, Jacques Le Bailly en Pieter van Rosmalen.

Inhoudelijk is de nieuwe Items nauwelijks gewijzigd. Het blad concentreert zich, naast productontwerp, vooral op grafische vormgeving. In het laatste nummer krijgt dat onderwerp zelfs de overhand. Een interview met ontwerper-grootheid Ewald Spieker, een recensie van de huisstijl van de gemeente Amsterdam ondanks het voornemen van uitgever Rudolf van Wezel dat Items 'journalistieker' moet worden, zijn het onderwerpen die her en der al eerder zijn verschenen.

Niet zo vreemd, want Items verschijnt maar eens in de twee maanden. Al lijkt ook een zekere ideeoeheid op de redactie debet aan het gebrek aan verrassende artikelen. Veelzeggend: de meest interessante artikelen (over wetenschappelijke illustraties en over Japanse affiches) zijn geschreven door gastauteurs.

De hoop is gericht op de nieuwe hoofdredacteur. Uitgever Van Wezel lijkt zich vooralsnog druk te maken om onbenulliger zaken. 'Als u onze naam maar goed uitspreekt', schrijft hij in het voorwoord van Items. Om er ten overvloede aan toe te voegen: 'Het is Eyetems en niet Ietems.'

Meer over