Geen eik geeft mee op dodenweg

Zes knoestige eiken telt de bocht des doods van Ittervoort. Dat zich hier geregeld iemand te pletter rijdt, tonen de zware littekens onderaan de boomstammen....

De bocht ligt aan het eind van de N 273, een provinciale weg die Venlo met de A 2 en België verbindt. Vrijwel ieder jaar eist de verraderlijke curve een slachtoffer. 'Eind vorig jaar nog', zegt omwonende Mia Raetsen in haar tuin boven het voortrazende verkeer uit. 'Een jongen van 27, de hele auto doormidden. Het kruis en de bloemen hebben ze pas nog weggehaald.'

De bocht van Ittervoort is slechts een van de vele gevaarlijke plekken van de N 273, beter bekend als de Napoleonsbaan. De verkeersader met nog geen dertig kilometer lengte voert met kop en schouders de ranglijst van zogenoemde dodenwegen in Nederland aan. De afgelopen zes jaar vielen er 32 doden en vijfhonderd gewonden . Het totaal aantal verkeersongevallen kwam in die periode uit op 1950.

Een daling lijkt er vooralsnog niet in te zitten. De afgelopen acht maanden is het jaarlijks gemiddelde van vijf dodelijke ongelukken reeds geëvenaard. Rijk, provincie, gemeenten en politie hebben vorige maand een offensief aangekondigd. Een pakket van infrastructurele maatregelen - kosten: 35 miljoen - en strengere snelheidscontroles moeten het tij keren.

De afgelopen jaren is al veel geexperimenteerd met de verlaging van maximumsnelheden op bepaalde stukken. Ook zijn verkeersremmende 'komtraverses' aangebracht. Maar de resultaten zijn pover, erkent ook de Limburgse gedeputeerde M. Vestjens. 'Je voelt je als bestuurder soms tamelijk machteloos. 90 Procent van de ongelukken wordt bepaald door menselijk falen. De vraag is hoe je dat kunt beïnvloeden.'

Ander feit is dat het aantal verkeersongelukken op de Napoleonsbaan vanwege toenemende verkeerdruk de afgelopen tien jaar enorm is gestegen . De tweebaansweg kent twintigduizend vervoersbewegingen per etmaal, dorpskernen worden daarbij niet ontzien. Het aandeel vrachtwagens, niet zelden betrokken bij zware ongevallen, is verder ongekend groot op de Napoleonsbaan. Weinig veiligheidsbevorderend werkt tot slot het landbouwverkeer dat menig automobilist tot gevaarlijke inhaalmanoeuvres aanzet.

Om met de tractoren af te rekenen, gaat de provincie binnenkort experimenteren met parkeerkommen langs de weg. Zodra een boer een sliert van auto's en vrachtwagens achter zich heeft, parkeert hij zijn trekker in zo'n haventje. Pas als het rustig is, mag hij de weg weer op. 'Als het niet werkt wordt het landbouwverkeer definitief van de Napoleonsbaan verbannen', zegt de gedeputeerde.

Niet tachtig maar een maximumsnelheid van vijftig kilometer op de N 273, oppert wethouder C. Bos van Maasbree. 'Probleem is dat er veel te hard wordt gereden', zegt de wethouder van de gemeente waar in april nog een 16 -jarige fietser verongelukte onder twee politieauto's. 'Maar Rijkswaterstaat, de beheerder van de weg, wil daar niet aan. Er moet een vlotte doorstroming blijven, zeggen ze daar.'

Burgemeester J. Heijmans van Haelen, een andere gemeente aan de N 273, kan daarin meekomen. 'Mensen raken opgefokt als het niet doorrijdt en trekken zich tegenwoordig nergens meer wat van aan. Ze scheuren hier door rood om de verloren tijd in te halen. Nee, alles wat we nu verzinnen, is pleisters plakken.'

Het grote wachten is namelijk op de aanleg van de A 73-Zuid, de vierbaanssnelweg tussen Venlo en Roermond op de oostoever van de Maas. De A 73 zal in een klap afrekenen met de enorme verkeersdrukte op de smalle Midden-Limburgse wegen. Alleen, het duurt nog minstens zes jaar voordat de weg in gebruik wordt genomen. Een prognose op grond van ervaringsgegevens is snel gemaakt: tot de openstelling van de A 73 zullen er nog ongeveer dertig doden vallen op de Napoleonsbaan.

Een macaber vooruitzicht, vindt ook districtschef M. Welten van de politie Limburg-Noord. 'Het vreemde aan dodelijke verkeersongevallen is dat we het met zijn allen in Nederland lijken te hebben geaccepteerd. Als in Enschede een twintigtal mensen omkomen bij een ramp, rouwt heel Nederland. Maar er kraait geen haan naar als hier in vijf maanden 22 doden in het verkeer vallen.'

Meer over