Geen drank meer bij Domino's Pizza

Jongeren gebruiken internet als sluiproute om aan alcoholische drank te komen. Domino's Pizza is daarom met onmiddellijke ingang gestopt met de verkoop van alcohol.

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER MARJON BOLWIJN

AMSTERDAM - De grootste pizzaketen van Nederland zegt niet te kunnen garanderen dat zij geen alcohol verkoopt aan jongeren onder de 18 jaar, wat sinds 1 januari wettelijk is verboden. Bedrijven die dat doen, zijn strafbaar.

Pizzakoeriers die bij de aflevering van de bestelling om een legitimatie vragen, krijgen regelmatig te maken met agressieve klanten. Ook bij afhaalpunten leiden legitimatieverzoeken bij drankverkoop aan jongeren tot problemen.

Om zijn medewerkers te beschermen en 'als signaal dat jong alcohol drinken niet oké is', is Domino's Pizza daarom helemaal gestopt met de verkoop van alcohol.

'We willen voorkomen dat de verbale agressie jegens ons personeel uit de hand loopt', zegt een woordvoerster. 'Onze verkopers en koeriers zijn zelf vaak 16, 17 of 18 jaar en herkennen soms schoolgenoten. Om een legitimatie vragen brengt hen in een lastige positie.'

Sinds 1 januari is de koop en consumptie van alcohol alleen toegestaan vanaf de leeftijd van 18 jaar. Deze aanscherping van de wet heeft bij de pizzaketen geleid tot een verhoogde vraag naar bier en wijn. Cijfers kan het bedrijf niet geven.

Internet biedt tal van onlinedrankverkopers van de 'bierkoerier' tot de 'drankgigant'. De laatste stunt met 'honderden dranken met heeeel veeeeeel korting'. Wie de site op wil, ziet eerst een 'leeftijdscheck' en kan kiezen tussen 'ja, ik ben 18 jaar of ouder' of 'nee'. De onlinewinkel was gisteren niet bereikbaar om toe te lichten hoe hij voorkomt dat minderjaren die op 'ja' klikken aan alcohol kunnen komen.

Peter Meijer van biernet.nl zegt dat de bezorging vaak in handen is van grote bedrijven als Post.NL en DPD. 'Die weten niet wat er in al die pakketten zit en zullen als het drank betreft ook niet om een legitimatie vragen.'

Handhaving van de wet ligt in handen van gemeenten. Bij onlinebestellingen van drank valt niet te controleren of klanten minderjarig zijn, zegt een woordvoerster van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. 'Je kunt moeilijk voor de deur gaan staan.'

Wetenschappelijk onderzoeker Daan van der Gouwe van het Trimbos Instituut verbaast zich niet over de onlinesluiproute voor jongeren. 'Een deel van de 16- en 17-jarigen vindt manieren om toch aan alcohol te komen. Het past ook in de langzaam toenemende trend van drugsverkoop via internet. Het gevaar is dat je niet weet wat je bestelt, want er is geen controle op deze producten.'

undefined

Meer over