Geen bidprentje voor Bart

Zaterdag overleed Bart de Graaff en gisteren ruimde BNN haar volledige zendtijd uit om hem te herdenken. Op Nederland 2 kwam in de plaats van de Nationale Geluk Test een twee uur durende hommage aan de man die de omroep heeft geconcipieerd en op de kaart gezet....

Paul Brill

Het uitgebreide in memoriam was de afgelopen dagen aangekondigd met een oude opname waarin Bart zelf als doodbidder uit een lijkkist stapt en met veel aplomb vaststelt dat Bekende Nederlanders de vervelende eigenschap hebben om totaal onverwachts naar het hiernamaals te vertrekken, waarna hij even zijn welbekende grijns trekt. Mooie teaser, waarmee al veel over hem werd gezegd.

Live fast, die young (and leave a beautiful corpse) was het motto van het programma, dat werd gepresenteerd door de twee BNN'ers die de afgelopen tijd naast De Graaff bij uitstek het gezicht van de omroep zijn geworden: Bridget Maasland en Jeroen Pauw. Ze wisten de juiste toon te treffen, waardoor het eerbetoon geen bidprentje werd. Dat zou helemaal niet bij Barts persoon hebben gepast. Gelukkig kwam ook niet alleen de Hilversumse mutual admiration society aan het woord. Terwijl Rik Felderhof een mierzoet verhaal ophing over de hemelse vreugde die Bart thans deelachtig was geworden, bekende Paul de Leeuw ruiterlijk dat hij zijn grappen soms erg flauw had gevonden.

De programma-fragmenten die werden getoond onderstreepten dat. Er zaten geestige persiflages en hilarische typetjes bij, maar ook banale pies- en poepgrappen. Zijn stalkshow, begonnen als een gewaagde voetzoeker, draaide op het laatst om Bekende Nederlanders die het gewoon heerlijk vinden om voortdurend op de hielen te worden gezeten door een camera.

Bart de Graaff was echter niet alleen programmamaker, hij was ook - en de laatste jaren vooral - baas van een omroep die een eigen plek in het publieke bestel moest veroveren. Aad Nuis, de staatssecretaris van Cultuur die BNN in 1998 een zendmachtiging toekende, zei gisteren dat hij destijds niet twijfelde aan Barts creativiteit, maar zich wel afvroeg of hij ook het nodige talent zou weten aan te trekken om die anderssoortige en op een jonger publiek gerichte omroep daadwerkelijk van de grond te krijgen.

Het mag gezegd worden: dat is hem gelukt. BNN heeft een eigen toon ontwikkeld en weet inderdaad een jonger publiek te bereiken. Niet alleen met een feel-good-serie als Costa!, maar ook met een onconventioneel politiek programma als Lijst 0.

De uitzending van gisteren was in zekere zin het beste bewijs van Bart de Graaffs succes. Zijn omroep bleek in staat om hem met een vakkundig gemaakt programma en een goede dosering van genegenheid en humor uit te luiden.

Meer over