Geen betere reclame dan een racegame

Niet alleen de fans van racegames kijken uit naar de zesde editie van Gran Turismo. Fabrikanten weten dat het een effectief marketingmiddel is. Gamers jagen bestaande auto's door de bocht.

Asfaltjunks kijken uit naar de M4, de nieuwe coupé van de Bayerische Motoren Werke. In de prijs van 68.401 euro is Active Sound inbegrepen, een geluidsinstallatie die het gebrom van de motor versterkt over de inzittenden uitstort. Wie die sensatie wil ervaren, moet wachten tot BMW de M4 deze zomer bij de dealer parkeert.

Of ze kopen Gran Turismo 6 voor 68.354 euro minder.

De M4 is een van de 1.211 auto's die tot de schroefjes van de ruitenwissers toe is nagebootst in deze autosimulator voor de PlayStation 3. Het is een feesteditie, want de eerste Gran Turismo verscheen vijftien jaar geleden.

Toen al was het racespel een sensatie. In concurrerende titels als Need for Speed II konden gamers weliswaar al bestaande auto's door de bocht jagen, maar tegenover de zeven merkauto's in het spel van Electronic Arts stonden er 140 in Gran Turismo, plus elf bekende racebanen.

Vijftien jaar en 70 miljoen kopers later is Gran Turismo de gouden standaard voor autosimulatoren. Behalve dat ze 1.211 klassiekers en actuele modellen kunnen besturen, krijgen gamers in de zesde editie toegang tot honderd officiële racecircuits. Zijn ze daarop uitgekeken, dan kunnen ze in de game hun eigen variant op de Nürburgring bouwen.

Het is onduidelijk wie het initiatief heeft genomen, maar de kans is groot dat BMW de makers van Gran Turismo heeft benaderd om de M4 in het wagenpark op te nemen. Betere reclame is amper voor te stellen, zo is in het verleden gebleken.

In de eerste Gran Turismo-versie kregen Japanse gamers een auto voorgeschoteld van het nog onbekende merk TVR. Dat jaar constateerde de Britse automaker dat de verkopen in Japan verzesvoudigd waren.

De Japanse automakers Subaru en Mitsubishi zeggen dat ze de Impreza WRX en Lancer Evolution pas in de Verenigde Staten introduceerden toen Amerikaanse consumenten deze auto's in Gran Turismo hadden ontdekt en bij de dealers vroegen of ze een proefrit konden maken.

In The New York Times noemde Ford twee jaar geleden computerspellen als Gran Turismo 'een effectief marketingmiddel'. In een onderzoek betaald door Electronic Arts bleek dat consumenten die met Ford-auto's rondreden in een game het merk 36 procent hoger waardeerden, 28 procent meer geneigd waren om een Ford te kopen en 39 procent vaker de wagens van het Amerikaanse bedrijf bij anderen aanprezen.

'We weten dat we een goede indruk achterlaten bij consumenten, vooral bij de groep die voor zijn eerste aanschaf staat', zegt Gene Reamer, verantwoordelijk voor het merkenbeleid van Ford, in The New York Times. 'Het is een geweldige manier om onze auto's te vergelijken met de concurrentie.'

Wat helpt, is dat Gran Turismo, maar ook games als Forza Motorsport en Need for Speed de werkelijkheid op de hielen zitten. De bedenker van Gran Turismo, de Japanner Kazunori Yamauchi, streefde dat realisme al na in Motor Toon Grand Prix, een cartoonesk racespel met slapstick-wagens uit 1994.

'De vering van de auto's doet het echt', zei de ontwikkelaar in een interview destijds. 'We hebben geprobeerd de dynamische krachten na te bootsen die je voelt als je in een auto de bocht omgaat.'

Het realisme strekt zich in Gran Turismo 6 uit tot ver buiten de cabine. De weersomstandigheden zijn ook van invloed op de rijligging van auto's in de game. Ontwikkelstudio Yamauchi ging voor de effecten van neerslag en temperatuur te rade bij bandenfabrikant Yokohama en veringspecialist KW. Maar ook de kosmos blaast een partijtje mee. Wie op een bepaalde dag en tijd virtueel over het circuit van Mount Panorama in Australië raast, krijgt de sterren te zien die op dat moment in werkelijkheid boven de baan zouden prijken.

Komt de M4 dit jaar binnen handbereik, voor één bijzonder voertuig moet de asfaltjunk bij Gran Turismo zijn. Het is de Lunar Roving Vehicle, waarmee Amerikaanse astronauten in 1971 en 1972 over de maan crossten met een zesde van de aardse zwaartekracht. Daarmee is Gran Turismo pas écht niet meer van deze wereld.

undefined

Meer over