Gedwongen breuk met het verleden

Betrouwbaarheid en eerlijkheid zijn de sleutelwoorden geworden voor de nieuwe wielerploeg.

VAN ONZE VERSLAGGEVER MARK MISÉRUS

FUERTEVENTURA - Twee maanden geleden noemde Bert Bruggink de wielersport 'verziekt' en zag de financieel directeur van de Rabobank zich genoodzaakt de naam van zijn bedrijf van het shirt te halen. Donderdagavond werd met het geld van dezelfde bank het Blanco Pro Cycling Team gepresenteerd. Het ging vooral over betrouwbaarheid en eerlijkheid.

Het zijn de belangrijkste strijdkreten van een nieuwe wielerploeg die werd gebouwd op een oud geraamte. Op Fuerteventura deed iedereen zijn best om de herinnering aan het Rabobanktijdperk uit te wissen, precies zoals de bank dat verordonneerde bij het afscheid in oktober. Het oranje is volledig verdwenen uit de huisstijl van de ploeg, die wat rennerspotentieel betreft nog altijd mag worden gezien als de belangrijkste van Nederland.

Richard Plugge volgt Harold Knebel op als directeur. Die laatste kwam nog uit het eigen Rabobank-huis. 'Blanco staat voor nieuw en fris. We beginnen met een onbeschreven blad', aldus Plugge. Ook kopman Robert Gesink legde uit waar de naam volgens hem voor staat. 'Blanco staat voor schoon fietsen, zoals wij altijd al deden. En de rest van het peloton hopelijk ook de komende jaren. We krijgen een nieuwe kans', aldus Gesink, die volgend jaar de Ronde van Italië en Frankrijk rijdt. In de Tour deelt hij het kopmanschap met Bauke Mollema en Laurens ten Dam.

Na het verschijnen van het rapport van het Amerikaanse antidopingagentschap Usada over de dopingterreur in de ploegen van Lance Armstrong, begin oktober, zegde de sponsor het vertrouwen in de sport op. Onder ede getuigde oud-werknemer Levi Leipheimer over een dopingprogramma in de Nederlandse formatie. Het was niet de eerste keer dat Rabobank in verband werd gebracht met de dopingpraktijken.

Het team ging sinds de scheiding als 'white label-ploeg' door het leven en hoopte in de tussentijd een sponsor te vinden die tevens de naamgever zou worden. Dat lukte niet. Plugge: 'Maar er is veel interesse in dit project.' Op het shirt prijken nu alleen de namen Blanco en Giant. Die laatste breidde het fietsensponsorschap uit en is nu ook leverancier van de kleding.

Gesink zei met het nieuwe project het vertrouwen van de fans terug te willen winnen. 'We willen iedereen ook het plezier in de wielersport teruggeven. En we gaan er hard aan werken om een sponsor te vinden.'

Leave a legacy, prijkte er prominent boven een foto van Gesink, Lars Boom en Bauke Mollema, de kopmannen van de ploeg. Belangrijkste nieuwkomers: de Belg Sep Vanmarcke en de Noor Lars-Petter Nordhaug.

Eerder werd in de begeleidingsstaf afscheid genomen van Erik Breukink en Adri van Houwelingen. Voor hen in de plaats kwamen Jeroen Blijlevens, Michiel Elijzen en Merijn Zeeman. Zij moeten voor de dynamiek zorgen, waar de ploeg al naar snakte voordat Rabobank de handdoek gooide. Die plannen blijven onveranderd. Het moet leiden tot wat eens de droom en de valkuil van de oude sponsor was: een Nederlandse renner op het podium van de Tour de France.

Bank door met Vos

Rabobank blijft nog zeker vier jaar aan als sponsor van de vrouwenwielerploeg. De ploeg, die verder gaat als Rabobank Liv/Giant Team, wordt ondergebracht in een zelfstandige stichting. Kopvrouw Marianne Vos richt die zelf op. Al tijdens de persconferentie waarop Rabobank het afscheid van de wielersport bekendmaakte, liet de bank weten Vos te willen blijven steunen tot en met de Spelen van Rio de Janeiro (2016). Ook voor het Continental-team van de bank wordt een stichting opgericht, maar dan door wielerbond KNWU. Ook dat 'Rabobank Development Team' krijgt zeker vier jaar financiële steun van de bank.

undefined

Meer over