Geachte redactie

Théodore Géricault

In de Volkskrant van 7 augustus stond een interessante beschouwing van Joost Zwagerman over fictieve kunst, de literaire verbeelding van niet bestaande kunstwerken.

In het artikel wordt Théodore Géricault genoemd als een kleinere meester uit de Franse Romantiek. Vreemd. Er springen zo twee meesterwerken van Géricault op mijn netvlies, het beroemde Vlot van de Medusa uit het Louvre en Kleptomaan uit het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Dit laatste schilderij heeft ook Marlene Dumas geïnspireerd.

Deze schilderijen staan volgens mij gegrift in het visuele geheugen van iedere gemiddelde kunstkenner en behoren tot de beeldcultuur van de westerse kunst. Ze staan vaak afgebeeld in kunsthistorische boeken.

Die Géricault was geen kleine meester, maar een groot kunstenaar.

Frans Kramer, Weesp

Snorscooter

Ik fiets regelmatig door de stad op mijn met snelheidsmeter voorziene racefiets. Met een snelheid van zo'n 30 kilometer per uur valt het mij op dat ik voornamelijk door snorscooters word ingehaald en er zelden eentje passeer. Het probleem van deze fietspadgebruikers is dus simpel op te lossen door de wet te handhaven: elke snorscooter die bij controle harder gaat dan 25 kilometer per uur direct promoveren tot bromscooter. Nieuwe kentekenplaat en een mooie helm erbij. Als de snorscooter echt niet meer harder kan dan 25 kilometer per uur zal de lol er voor de hippe mens snel van af zijn: met een goede fiets ben je goedkoper uit en in de stad even snel.

Remco Peetoom, Amsterdam

Politionele acties

Tijdens de capitulatie van Japan in augustus 1945 zaten mijn moeder en ik in het kamp Halmaheira in Semarang. Van begin september tot na onze - door militairen begeleide - vlucht uit dat kamp naar Bandung, is ons kamp belegerd geweest door een samenraapsel van Indonesische bendes en werden we beschermd door de Japanse militairen die ons eerst gevangen hielden. Dankzij hun bescherming ben ik thans nog in leven.

De eerste politionele actie was zeker noodzakelijk om de mensen te bevrijden die nog in zeer benarde omstandigheden verkeerden. Daarom een advies aan Thomas von der Dunk en alle andere publicisten die zich kritisch over de politionele acties hebben uitgelaten: ga bij het NIOD en gelijksoortige instellingen te rade over de situatie van die tijd en vel een oordeel met de kennis van die tijd. Wat plaatsvond bij de volgende politionele acties is niet goed te praten, maar is wel begrijpelijk als reactie op wat er eerder was gebeurd in de Bersiapperiode (de periode die onmiddellijk volgde op de Japanse capitulatie, red.).

F.M. Cowan, Krimpen aan den IJssel

Wespenbeet

Met een vlaag van herkenning las ik de Volkskeuken van Tallina van de Hoed over 'machtige puree' (V, 6 augustus). Hierin wordt haar voor wespen allergische man gestoken door een wesp en rijden zij met de angst in de benen zo snel mogelijk naar een dokter toe.

Een tip: ga met uw man naar een allergoloog en hij zal uw man, indien nodig, een EpiPen voorschrijven (adrenaline injector die tijdelijk de verschijnselen van een ernstige allergische reactie tegengaat) en van uitgebreide uitleg voorzien. Hiermee kunt u de volgende vakantie met een geruster hart op zoek naar nieuwe recepten.

Erik Loeffen, Groningen

Freelancer

Wat heb ik genoten van de tirade van Max Pam over haat jegens de freelancer (O&D, 7 augustus).

Een dag eerder illustreerde voormalig directeur Paul Schnabel van het Sociaal en Cultureel Planbureau dit fenomeen met de bewering dat freelancers het risico van het ondernemerschap mijden, omdat ze geen personeel willen en weigeren te groeien. Ze zouden alleen maar freelancer zijn, omdat ze zelf niet in dienst genomen of gehouden worden.

Als vele anderen werd ik freelancer vanwege verstikkende bureaucratie en inhoudelijk dedain bij een voornamelijk in procedures en beeldvorming geïnteresseerd management. Dat is een wijd verbreide ziekte die overal groei en creativiteit smoort. Ik heb nog geen moment terugverlangd naar mijn status als loonslaaf. Maar zulke mensen passen niet in de maakbare schijnwereld van planbureaus en Sovjet-achtige sturing met onbegrijpelijke salarisstrookjes tot in decimalen achter de komma.

Dank Max!

Simon Knepper, Laren (Gld.)

undefined

Meer over