GEACHTE REDACTIE

Mooi stuk over de groepsreis van Nederlandse architecten door Brazilië. Alleen jammer dat niet vermeld staat van wie het werk op de geplaatste foto's is....

Architecten

Paul Meurs, de architect en Brazilië-specialist die geciteerd wordt in het artikel, is een groot kenner van Bo Bardi, dus het is jammer dat haar naam niet voorkomt in het verslag. Haar invloed is niet beperkt gebleven tot Brazilië, ook iemand als Aldo van Eyck voelt zich sterk met haar verwant. Kijk maar op Internet: http://www.vpro.nl/laat

HILVERSUM GertJan Kuiper

Thalys

Dat de NS grote aanloopverliezen lijden op de Thalys naar Parijs verbaast me niet, wel dat de schuld daarvoor uitsluitend wordt gelegd bij de vertraagde aanleg van de hoge-snelheidslijn. Ik reis wekelijks met de gewone intercity op en neer tussen Amsterdam en Brussel en het valt me op hoe laag de bezettingsgraad in de meeste Thalys-treinen is.

Met een soepeler prijsbeleid en kleine ingrepen in de dienstregeling zouden er heel wat extra reizigers uit het vliegtuig of de auto kunnen worden gelokt. Overstappers uit de zeer goed bezette, in de spits zelfs in de eerste klas uitpuilende gewone Brusselse Intercity's leveren misschien financieel niet meteen extra inkomsten op, maar krijgen wel een flinke service- verbetering, wat misschien weer bijdraagt aan de mond-tot-mond reclame.

Vooral de 'vliegtuig-structuur' van de prijzen houdt veel reizigers tussen Brussel en Amsterdam uit de Thalys. Met of zonder voordeelkaart is vrijwel iedereen met een gewone Intercity beter af die niet lang van te voren kan boeken en ook nog zeker weet dat er in de reisplannen geen verandering komt: de goedkopere, APEX-achtige tarieven zijn lang voor vertrek uitverkocht en kunnen zonder hoge kosten niet veranderd worden.

Voor reizigers met zo'n voordeelkaart is nu alleen het goedkoopste Thalys-tarief financieel interessant. Wie een gewoon internationaal kaartje koopt, kan binnen twee maanden met iedere trein mee (en als er niet gecontroleerd wordt zelfs meer dan eens). Een last minute Thalys-tarief, 'zolang de voorraad strekt' en telefonisch te boeken vanaf een dag voor vertrek, zou heel wat extra reizigers opleveren.

Aan de toch al magere dienstregeling van vier Thalys-treinen per dag is ook nog wel wat te verbeteren: om voor zakelijke reizigers als 'dagrandverbinding' te functioneren vertrekken de laatste wel erg vroeg (14.19 en 17.19) uit Amsterdam en uit Brussel op onhandige tijden: om 16.45 of 19.45. Gezien de Brusselse werktijden zou 18.45 meer voor de hand liggen en wie moet overwerken, nog even het beruchte maar niet altijd nutteloze borrelcircuit in wil of gewoon met een collega een hapje wil eten kan bij vertrek om 20.45 nog ruim voor middernacht overal in de Randstad aankomen.

Een regelrechte verslechtering is het opheffen van de stop door de vroegere Parijse treinen in Brussel-Noord. Het verbaast mij niets dat ik op Brussel Centraal en Noord nog steeds veel duidelijke Brusselse routiné(e)s met Noord-Nederlandse accenten op de gewone Intercity zie wachten.

Jammer genoeg is de agenda van deze treinengek nu al een jaar lang te onvoorspelbaar om zelfs maar een keer de Thalys te nemen. Aan de buitenkant ziet-ie er mooi uit en zoeft-ie zacht, maar er is meer nodig om daarvoor te vallen.

AMSTERDAM/BRUSSEL

Peter Sluiter

Innovatief roeien

Ik ben nu toch benieuwd hoe innovatief dat roeien in Delft in werkelijkheid is; zie de foto 'Innovatief roeien' (de Volkskrant, 14 mei). In weekblad Schuttevaer van 9 januari kon je in de rubriek Waterkant vertelt mevrouw C.G. van Duyvendijk (92 jaar) over haar vader Hendrik van Duyvendijk, een van de laatste mede-directeuren van de Papendrechtse werven:

'Als het dan mooi weer was, gingen we met de roeivlet al kribje wippend van Papendrecht naar Dordt. Omdat het soms nogal druk was met scheepvaart op de Noord moest vader goed opletten en vaak achterom kijken. Dat bracht hem op het idee de beweging van de roeiriemen te veranderen. Hij heeft de ''tweegelede'' roeiriemen bedacht. Daarmee kon hij roeien en kijken in de richting waarin hij voer. Als dan een binnenschip voorbij kwam, zag je de mensen aan boord stomverbaasd kijken.'

ROTTERDAMKees Touw

Meer over