GEACHTE REDACTIE

In de Volkskrant van 8 juli maakt Jaap Huisman bezwaar tegen de wijze waarop wij zijn omgesprongen met het interieur van het Centraal Station in Amsterdam....

Zure opa

In een grijs verleden vonden opa's dat hun kleinkinderen lief waren zolang ze stil zaten en met twee woorden spraken. Op een dag kwamen de kleinkinderen in opstand en er volgde een tijd waarin alles mocht. Er zijn toen een hoop monumenten (ook wel 'heilige huisjes' genoemd) omgetrapt.

Vandaag de dag kunnen opa's genieten van het spel van hun kleinkinderen. Zolang ze respect tonen en het huis van hun voorouders netjes bewonen. Maar blijkbaar, net op het moment dat die merkwaardige slinger van de geschiedenis zich in het midden bevindt, staan er al weer zure opa's zoals Jaap Huisman op, die vinden dat je in een monument, zoals het Centraal Station van Amsterdam, alleen maar met twee woorden mag spreken.

Wij, de ontwerpers van dit restaurantinterieur, voelen ons de kleinkinderen van Cuypers. Wij hopen dat hij de humor van ons spel kan zien, en beloven dat we ons speelgoed weer netjes opruimen als we vertrekken naar een ander gebouw.

Een klein stukje van het huis van onze opa hebben we niet meer kunnen redden. Daar hangt nu een spiegelplafond. De generatie voor ons had er dusdanig huisgehouden dat niets meer te redden viel.

Dit is geen archeologie. Hier wordt iets nieuws naast iets ouds gezet, waarbij het oude niet wordt beledigd, maar het nieuwe niet schijnheilig hoeft te zijn.

ROTTERDAM

Gerben van der Molen

Pascal Rijnders

STARS Design

Telefoon

De KPN heeft geruisloos een nieuwe tariefsverhoging doorgevoerd: het dalurentarief begint niet meer om 6 uur, maar om 8 uur 's avonds. Het zal velen zijn ontgaan; dit soort zaken worden doorgaans minder sterk geopenbaard dan dat bijvoorbeeld het bellen naar Verweggië een paar cent goedkoper wordt.

Wat doet de KPN, met een jaarwinst uitgedrukt in miljarden, met deze extra inkomsten? De marktpositie verbeteren over de ruggen van de consumenten? Een markt zonder goed alternatief voor diezelfde consumenten?

HAARLEM R. van Laake

Meer over