GEACHTE REDACTIE

Leuk, die bijdragen van Wouter Klootwijk over het openbaar vervoer. Nu weer die vraag aan de conducteur: waar is het oosten?...

Voor en achter

Veel treinen worden onderweg gesplitst en het voorste deel gaat dan door naar. . . Je moet bij de Nederlandse treinen wel een goed observator zijn om te weten welke kant de voorzijde van de trein is. Immers, beide zijden zijn meestal geheel identiek. En zelfs een locomotief geeft niet altijd de juiste aanwijzing: die kan de trein ook duwen. Alleen de lichten (geel of rood) geven een indicatie.

Maar je kunt toch gewoon bij binnenkomst van de trein zien wat de voorkant is? Was het maar waar! Op eindstations namelijk keert de trein. Wat als voor binnenkwam, rijdt als achter weer het station uit.

Nog ingewikkelder is het op Utrecht CS. Daar keert een aantal treinen dat ter plekke ook nog eens wordt gesplitst. Probeer dat maar eens aan je schoonmoeder of aan een voor het eerst zelfstandig reizende puber uit te leggen!

'Je moet naar Rotterdam in het achterste deel gaan zitten, dat is het gedeelte dat vooraan binnen komt.' En als de richtingborden dan ook nog blanco zijn en de omroep niet te verstaan is. . . Geen wonder dat er in deze vakantietijd weer eens tientallen mensen in het verkeerde treinstel hadden plaatsgenomen en zich naar Den Haag in plaats van naar Rotterdam bleken te spoeden.

DEN HELDER Henk Algra

Meer over