GEACHTE REDACTIE

Dat Dylan Thomas hoogstwaarschijnlijk (de Volkskrant, 4 januari) een spion is geweest, zoals de biograaf David Callard ons wil laten geloven, lijkt mij zéér onwaarschijnlijk....

Spion

Vervelende bijkomstigheid was dat de regering van Iran in handen was gekomen van Mossadeq, die niets liever wilde dan het nationaliseren van Britse Olie en dus ook van de bovengenoemde oliemaatschappij. Dat Dylan volgens David Callard geschikt was om via de Perzische intelligentsia te infiltreren in hogere kringen hierbij gesterkt door zijn linkse denkbeelden, is ronduit lachwekkend. Als Dylan iets niet aangewreven kan worden, is het wel enige politieke belangstelling.

Verder maakte zijn excessieve drankgebruik hem ook niet tot de geschiktste persoon om te spioneren. Chantabel zijn is niet een pre als men bij de geheime dienst solliciteert. Dat het dossier Dylan Thomas uit de archieven van BP is verdwenen komt mijns inziens door het feit dat men zich dood geneerde. Iemand uitsturen voor dik geld, die met een half A4tje aan tekst terugkeert in plaats van een volledig filmscript, zal menig oliebons het schaamrood op de kaken hebben getoverd.

AMSTERDAM Karel Wasch

Zaanstad

In het artikel 'De top van de randstad' (de Voorkant, 6 januari) laten Van den Broek en Schenk een 'Assendelftse' uit Krommenie, een 'Koogse' uit Krommenie, een 'Krommeniër' uit Groningen, een 'Zaandijker' uit Westzaan en een Westzaner' uit een andere plaats opdraven om het 'Niet-Zaanstad-gevoel' te illustreren. En er wordt gesteld: 'Zaandam is het hoofddorp van de gemeente'. Maar in 1811 schonk Napoleon Zaandam stadsrechten.

ZAANDAM Marc Moussault

Hakken

Iemand die twintig jaar zeer actief is geweest in de frontlinie van de schrijvende en televisiejournalistiek en al weer vele jaren op de voorgrond opereert als omroepbaas, is wel gewend aan kritiek. Cornald Maas schrijft in zijn tv-recensie (de Volkskrant, 6 januari) dat ik in NRC Handelsblad klaagde over 'het gesnotter van emotietelevisie'. Ik klaagde daarover echter niet, maar constateerde: 'Een substantiële groep zit helemaal niet te wachten op het gesnotter van de emotietelevisie.'

In Buitenhof zou ik hebben gezegd: 'Ik wil een sfeer creëren waaraan je het labeltje kwaliteit kunt hangen.' Ook dat heb ik niet gezegd. Wel het volgende: 'Er wordt in Nederland ontzettend veel aardigs op tv gemaakt, zowel bij publieke als commerciële omroepen. Het is verdeeld over veel zenders en ik denk dat er niet zoveel zenders en zeker geen commerciële zijn die een poging doen een bepaalde sfeer te creëren waaraan je van mij het labeltje kwaliteit mag hangen, al hadden we nog zo besloten het woord kwaliteit nooit te gebruiken.' In mijn journalistieke loopbaan heb ik er zelf regelmatig als columnist en recensent lustig op los gehakt als iets mij niet beviel. Maar wie slordig is met citaten en feiten (ik ben geen programma-directeur en al jaren in de ogen van mijn medewerkers nu en dan een tikkeltje té bezielend) kan bij zijn slachtoffer geen punt scoren.

AMSTERDAM

Fons van Westerloo

Stille Nacht

Joseph Mohr is inderdaad niet de componist van 'Stille nacht', dit was Gruber (Geachte Redactie, 6 januari). Minder bekend is, is dat er vijf bewerkingen van dit lied van de hand van Gruber zijn verschenen. Onder andere voor twee vrouwenstemmen, gemengd koor, orkest en orgel, en een voor twee solostemmen, gemengd koor, strijktrio, twee hoorns en orgel.

Maar Franz Xaver Gruber heeft behalve 'Stille Nacht' wel degelijk ook andere composities op zijn naam staan. Onder meer een 'Hornmesse' (voor solisten, koor en orgel), een 'Hochzeitmesse' (voor solisten, koor, kamerorkest en orgel) en nog een kerstlied: 'Heiligste Nacht'.

EMMEN Hans van Sister

Meer over