Fysieke sketches en typetjes komen niet los

Koude Kermis * *

Merijn Henfling

Velsen Hanneke Drenth is hoogzwanger, maar dat vormt geen belemmering om in première te gaan. Sterker nog: ze gooit haar zwangere lichaam soms in de strijd in de nieuwe show van Dames voor na Vieren. Koude Kermis is de derde voorstelling die ze samen met Anne van Rijn maakt.


Zo speelt ze dit keer een pratende pop, waarmee Van Rijn tamelijk ruw gaat spelen. Ze laat de pop achterover vallen, knijpt in de borsten en probeert haar nogal hardhandig een luier aan te trekken. Drenth houdt ondanks alle strubbelingen haar gezicht in de plooi en blijft consequent die lief lachende, maar vooral statische pop.


Drenth en Van Rijn vinden hun humor in de tragiek en de overdrijving. Met fysieke sketches, opvallende typetjes en knap gezongen liedjes wonnen de Dames in 2004 het Amsterdam Kleinkunst Festival. Nog altijd zijn dat hun sterke punten. Nu presenteren ze bijvoorbeeld een longpatiënte met een zware rokersstem die opteert voor het conservatorium en twee achtjarigen die in de botsautootjes breezerseks hebben.


Ze nemen consequent de moderne tijd op de hak, met mensen die het geluk nog niet helemaal aan hun zijde hebben. In hun nieuwste voorstelling plaatsen ze de meeste scènes in de context van de kermis en het circus. Een mooie setting die zich leent voor een andere blik op de wereld van het suikerspinzoete amusement.


Hoewel de Dames bewijzen een scherp oog voor het tragikomische situaties te hebben, is de voorstelling als geheel niet helemaal gelukt. Veel sketches zijn in de basis sterk, maar worden te lang uitgespeeld. Zo spelen ze een moeder met een spastische dochter: deze act begint sterk en verrassend, maar duurt te lang zonder wendingen. Hetzelfde geldt voor de sketch van een toeschouwer die per ongeluk in de verkeerde concertzaal is beland. Hun clownsact komt zelfs helemaal niet van de grond, maar keert desondanks steeds terug.


De Dames krijgen 'artistieke begeleiding' van Bruun Kuijt en Pim Muda, meldt de flyer. Je zou wensen dat Drenth en Van Rijn een strenge regisseur in de armen hadden genomen die een half uur uit de voorstelling had gesneden, zodat alleen de krachtige momenten overbleven. En dan hadden ze met hun prachtige stemmen nog wat extra liedjes mogen zingen, want dat gebeurt in Koude Kermis juist weer te weinig.


Merijn Henfling


Meer over