Franse Danone verkoopt divisies voor 1,7 miljard

Het Franse levensmiddelenconcern Danone verkoopt enkele divisies voor in totaal vijf miljard frank (1,7 miljard gulden). De bestuursvoorzitter van het concern, Franck Riboud, verklaarde donderdag bij de bekendmaking dat de verkoop een winst oplevert van ongeveer een miljard frank (330 miljoen gulden)....

ANP, KRF

PARIJS

Door de transactie zal de winstmarge dit jaar met 0,2 procent groeien, aldus Riboud. Volgens hem past de verkoop in de internationale ontwikkeling en in het streven van zijn onderneming om zich toe te leggen op de belangrijkste activiteiten. Dat zijn de gezondheidszorg, biscuits en levensmiddelen, die op het ogenblik 80 procent van de omzet vormen.

Het merendeel van de divisie Liebig Maille Amora, waaronder het Franse soepenmerk PurSoup, gaat voor een miljard frank naar de Amerikaanse Campbell Soup. De sauzen en de kruiden van de genoemde divisie gaat naar een combinatie van Paribas Affaires Industrielles en twee beleggingsgroepen.

Die combinatie verwerft tevens Liebig Benelux en de pasta's en kant-en-klaarmaaltijden van Panzani William Saurin in Frankrijk en van Agnesi in Italië. Danone blijft eigenaar van de pastamerken Birkel en Familia, die in respectievelijk Duitsland en Spanje worden verkocht.

Unilever, veelvuldig als potentiële koper genoemd, neemt niets van Danone over.

Meer over