Frans blad wint zaak cartoons Mohammed

De publicatie van de Deense cartoons over de profeet Mohammed valt onder de vrijheid van meningsuiting en kan niet als het ‘aanzetten tot haat’ jegens moslims worden beschouwd....

De rechter maakte wel een onderscheid tussen de drie tekeningen waar de rechtszaak over ging. Twee ervan vormden geen kritiek aan het adres van de islam, maar aan dat van fundamentalistische terroristen. Het gaat om de tekening waarop Mohammed vanuit het paradijs naar arriverende zelfmoordterroristen roept: ‘Stop, we hebben geen maagden meer.’ De tweede betrof een tekening van Charlie Hebdo zelf, waarop de profeet onder de titel ‘Mohammed overbelast door fundamentalisten’, staat en zijn ogen bedekt, terwijl hij zegt: ‘Het is zwaar om door idioten te worden geliefd.’

Moeilijker had de rechtbank het met de derde tekening, waarop Mohammed staat afgebeeld met een tulband in de vorm van een bom. Geïsoleerd beschouwd ‘kan die tekening beledigend zijn voor aanhangers van het islamitische geloof’. Maar de rechter vindt dat die tekening in de context van het gehele nummer van het blad moet worden gezien. Dat was gewijd aan de spanning tussen fundamentalisme en vrijheid van meningsuiting. ‘De tekening kan alleen maar worden gezien als een bijdrage aan het nadenken in het kader van het ideeëndebat’, zo pleit de rechter de hoofdredacteur van het satirische weekblad vrij. ‘De grenzen van het toelaatbare wat betreft de vrijheid van meningsuiting zijn niet overschreden.’

Een van de islamitische organisaties gaat in beroep tegen de uitspraak. ‘We begrijpen niet hoe de rechter een tekening beledigend kan noemen, maar tegelijkertijd zegt dat het onder de vrijheid van meningsuiting valt’, aldus een woordvoerder.

De rechtszaak heeft in Frankrijk grote aandacht getrokken. Diverse politici, onder wie de presidentskandidaten Nicolas Sarkozy en Francois Bayrou, en veel intellectuelen hadden de kant van Charlie Hebdo gekozen. Philippe Val, de hoofdredacteur van het blad, sprak van ‘goed nieuws voor de vrijheid van meningsuiting’. Het Deense Jyllands-Posten dat aan de basis van de affaire stond, sloot zich daarbij aan.

Meer over