Fotobeurs met museale uitstraling

Unseen Photo Fair. T/m 23/9 op het Westergasfabriekterrein, Amsterdam. unseenamsterdam.com

MEREL BEM

Nee, Marloes Krijnen wond er bepaald geen doekjes om, woensdagavond tijdens de opening van Unseen, de eerste internationale fotografiebeurs in Amsterdam. In haar toespraak wenste de directeur van het Amsterdamse Foam en één van de drie initiatiefnemers van Unseen de massaal toegestroomde menigte veel plezier, maar ze drukte haar vooral op het hart dat dit een beurs was. En wat word je geacht te doen op een beurs? Juist: kopen.

Die boodschap was helder. En toch. Loop de ronde ruimte van de Gashouder op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam binnen en je denkt: Huh, beurs? Waar zijn dan toch die lage systeemplafonnetjes, waar de zwabberende prefabmuurtjes, het belabberde tl-licht? Het ziet er hier uit als een prachtig vormgegeven tentoonstelling.

De ronde, knusse Gashouder functioneert als een taart die is opgedeeld in twintig stukken. Elk stuk herbergt twee, in sommige gevallen drie, galeriestands. In het midden staat, als een kaars voor de eerste verjaardag, een steigertoren annex paviljoen, alwaar de bezoeker zijn ogen kan laten dwalen over de ruimte. Zelden werd de boodschap dat hier geld moet rollen zo magnifiek verpakt.

In alles zie je de gezamenlijke esthetische aanpak van Foam en Vandejong, vaste partner van het fotografiemuseum en mede-initiatiefnemer van Unseen, terug. Plattegronden en bewegwijzering zijn helder, de aankleding stijlvol. Commercie? Zijn ze niet bang voor, voor lelijke commercie wel.

Zou het de organisatie lukken, vroeg iedereen zich af. Zou het Unseen lukken kwaliteit te koppelen aan relatief lage prijzen? Want dat is het eerste doel van de beurs: het bereiken van de jonge, beginnende fotografieverzamelaar die graag iets moois koopt, maar (nog) niet veel te besteden heeft. Voor die potentiële koper wil Unseen een gids zijn.

Daartoe kreeg de beurs nadrukkelijk een avant-gardistisch profiel: hier zie je de toekomst van de fotografie! Er is een uitgebreid randprogramma van lezingen, debatten, tentoonstellingen en performances. Er zijn galeries uit alle delen van de wereld. Opvallend is het relatief grote aantal uit Turkije en het Midden-Oosten.

De fotografie is inderdaad nieuw. Er zijn nieuwe projecten van Elspeth Diederix, Roy Villevoye en Koos Breukel. Bij Boetzelaer|Nispen hangt dwars door de ruimte een feeërieke wolk, opgebouwd uit stukjes foto's en gerangschikt op kleur. Dat is nieuw werk van Anouk Kruithof. Met het oog op de financiële toegankelijkheid fotografeerde ze details van die wolk en die foto's worden nu, inclusief lijst, verkocht voor 550 euro. Vergelijkbaar in prijs zijn de prachtige kleine afdrukken van Nina Poppe bij Morat Galerie uit Hamburg.

Maar ook al richt men zich op de beginnende fotografieverzamelaar en zijn de prijzen veelal daarop aangepast, Unseen is een beurs. Een plek waar geld verdiend moet worden. Daarvoor moet je in andere beursgedeelte zijn, in het naast de Gashouder gelegen Transformatorhuis. Daar werden een stuk of tien galeriestands in honingraatvorm geclusterd. Meteen bij binnenkomst overvalt je ineens het 'echte', loden beursgevoel. De stands lijken er voller en onrustiger, en de concentratie vervliegt er sneller dan je adem.

Is het toeval dat in deze ruimte relatief veel grote, commerciële jongens staan - Yossi Milo en Danziger Gallery uit New York, Magnum uit Parijs? Je kunt niet zonder, op een beurs, maar het was fijner geweest wanneer ze waren opgenomen in de behaaglijkheid van de Gashouder. Hoewel het wellicht interessant is om na zondag de twee beurshallen wat verkoopaantallen betreft met elkaar te vergelijken.

Want dat is nu de grote vraag. Wórdt Unseen een 'verkoopbeurs'? Is het voor de grote jongens aantrekkelijk om volgend jaar terug te komen? De opgeblazen formaten met bijbehorende knalprijzen, zoals je die op elke internationale fotobeurs aantreft, zijn afwezig. De prijs van de duurste foto is onder de 20 duizend euro - op andere beurzen al gauw het dubbele. Dat is voor de bezoeker een feest. Of het voor de deelnemende galeries net zo'n feest wordt, zal op de volgende editie blijken.

Tegoedbonnen voor kunst

Een nieuwe internationale fotografiebeurs en een nieuwe beurs voor tekeningen - dat zijn nog maar twee van de vijf (5!) kunstbeurzen die komend weekeinde zijn te bezichtigen in Amsterdam. Naast fotobeurs Unseen en tekeningenbeurs Amsterdam Drawing kan de kunstliefhebber zijn hart ophalen op designbeurs Inside Design Amsterdam (vrijdag t/m zondag, op IJburg) en de uit meerdere kunstdisciplines bestaande Art in Red Light (vr t/m zo in de Oude Kerk) en Club A.Projects@Loods 6 (vrijdag t/m 30 september in Loods 6). Een goed alternatief misschien voor als de rijen voor het Stedelijk Museum (opent ook al dit weekeinde, op zondag) te lang worden.

Kunstbeurzenbonanza

Unseen heeft voor deze eerste editie subsidie gekregen van het nieuwe Blockbusterfonds, een samenwerking tussen de BankGiro Loterij, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het VSBFonds en de VandenEnde Foundation. Slim onderdeel van die subsidie zijn 400 vouchers van elk 1.000 euro, die zijn verspreid onder de winnaars van de BankGiro Loterij. Die vouchers mogen alleen worden besteed op Unseen. Op de beurs zelf uiteraard, maar ook in de speciaal ingerichte glazen kas op het Westergasfabriekterrein, waar de Unseen Collection is te vinden. Bijna elke galerie die meedoet aan Unseen leverde één of meerdere foto's aan voor 1.000 euro of minder. Zo kun je hier een 'Jaap Scheeren' kopen voor 750 euro uit een editie van twaalf stuks, of een foto van Elspeth Diederix voor 1.000 euro, uit een editie van vijftien. Wie niet van plan is zo'n voucher in te wisselen of wie er graag een wil, kan terecht op Marktplaats. Daar is een bescheiden handeltje ontstaan.

undefined

Meer over