Ford, Kors en MacDonald geven laatste show

Zondagavond was het dan zover, de voorlopig allerlaatste modeshow van Tom Ford. In besloten kring presenteerde hij de wintercollectie 2004/2005 voor Yves Saint Laurent Rive Gauche, een opgehipte versie van het Chinese thema uit 1977....

Die keuze voor onbekende namen is niet helemaal bewust. De Gucci Group benaderde voor Yves Saint Laurent aanvankelijk Alexander McQueen. Maar McQueen houdt het liever bij zijn eigen lijn.

De verwachtingen voor McQueens show waren dit weekend dan ook hoog. Maar zijn collectie, een mix van Griekse gewaden en futuristische, geometrische kleren, deed een beetje kaal en onaf aan na de feestelijke dansjurken van afgelopen seizoen.

Ook Michael Kors nam afscheid bij Celine. Kors wil zich eveneens concentreren op zijn eigen label. Zijn opvolger is nog niet bekend gemaakt, maar vaststaat dat zijn eerste assistent, de Nederlander Ronald van der Kemp, voorlopig bij Celine blijft.

Voor Engelsman Julien MacDonald zou het de laatste keer zijn geweest dat hij onder de paraplu van Givenchy heeft gewerkt, maar zijn vertrek is nog steeds niet officieel bevestigd. MacDonalds collecties voor het huis zijn nooit een succes geweest, en het is hem niet gelukt het merk een eigen gezicht te geven. Deze keer besloot hij dat Givenchy-stijlicoon bij uitstek uit de kast te halen: Audrey Hepburn. En dat leverde best mooie pakjes en jurkjes op. Jammer alleen dat de fifties al een tijd terug zijn in het modebeeld.

Behalve afscheid was er deze week ook een debuut: Jean-Paul Gaultier presenteerde zijn eerste collectie voor Herm Er bestaat geen chiquer en tegelijkertijd ingetogener merk dan Herm dat ooit begon als zadelmerk. Gaultier sprong op dat erfgoed in met een stijlvolle, geheel op de paardensport gebaseerde show. De modellen - onder wie veterane Linda Evangelista - hadden hoge paardenstaarten, zweepjes en droegen als rijbroeken gesneden rokken, hoge leren laarzen, trenchcoats en capes met het Hermlogo erop. En, de ultieme decadentie, colberts van krokodillenleer. Het had net dat beetje sex-appeal waardoor mode zich van heel mooie kleren onderscheidt.

Meer over