nieuwssteun klm

FNV stemt alsnog in met eis minister voor langer loonoffer bij KLM, alleen piloten liggen dwars

Vakbond FNV is alsnog akkoord gegaan met een langere duur van het loonoffer bij KLM, zoals minister Wopke Hoekstra van Financiën eist. ‘Alle medewerkers gaan een bijdrage leveren voor de volle looptijd van de overheidssteun’, zegt campagneleider Joost van Doesburg. Dat is tot zeker 2025.

Stewardessen van KLM vertrekken van Schiphol. De overheid is niet bereid staatsteun te geven aan de luchtvaartmaatschappij zolang de piloten geen loonoffer doen. Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant
Stewardessen van KLM vertrekken van Schiphol. De overheid is niet bereid staatsteun te geven aan de luchtvaartmaatschappij zolang de piloten geen loonoffer doen.Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

Afgelopen weekeinde hield FNV de boot nog af. De bond weigerde in te stemmen met een commitment clausule die KLM had opgesteld om alsnog te voldoen aan het verlangen van de minister voor langere loonmatiging.

‘We moesten binnen 24 uur tekenen bij het kruisje. Dat zou betekenen dat we bij KLM de komende vijf jaar geen rol meer zouden hebben als sociale partner aan de onderhandelingstafel’, aldus Van Doesburg. ‘Wij willen echter het vertegenwoordigen van KLM-werknemers en onze stevige positie niet opgeven.’

Er is volgens Van Doesburg een side letter opgesteld, voor bij de clausule (die weer wordt toegevoegd aan de cao’s) waarin door de KLM-directie stelt dat alle bonden instemmen met dezelfde loopduur voor de bezuinigingen. ‘Hoe ze dat regelen met de andere bonden is hun zaak.’ De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft dit weekeinde gezegd dat ze zich nog niet wil vastleggen op loonmatiging na 1 maart 2022, als de piloten-cao afloopt. Die afwijzing was aanleiding voor minister Hoekstra om de overheidssteun voor KLM op te schorten.

Van Doesburg: ‘Met de extra afspraken tussen FNV en KLM hebben we nu de garantie dat alle KLM-medewerkers naar draagkracht en over een gelijke looptijd gaan bijdragen.’

Onderlinge strijd

De kiem voor het conflict werd in oktober gelegd, toen de KLM-top het met de acht betrokken vakbonden eens werd over bezuinigingen. Een week later stond het akkoord op springen, toen bleek dat de pilotenbond extraatjes had afgedwongen en tot 1 maart 2022 loon inlevert. Terwijl de cao’s voor cabine- en grondpersoneel tot eind 2022 lopen. Een aantal bonden eiste een gelijke behandeling.

Afgelopen vrijdag bleek ook nog eens dat minister Hoekstra bezwaren bleek te hebben tegen het herstructureringsplan dat na moeizame onderhandelingen tot stand was gekomen. De bewindsman wilde dat de voorgestelde bezuinigingen expliciet zouden duren zolang de overheidssteun aan KLM nog niet is beëindigd.

De KLM-soap kent straks alleen nog maar verliezers

Zolang de piloten weigeren een langer loonoffer te slikken, houdt minister Hoekstra (Financiën) verdere overheidssteun voor KLM tegen. De rol die de KLM-top heeft gespeeld in deze kwestie roept vragen op. Lees onze analyse.

Meer over