Firma Oosterhuis goes Toppers

ROBERT VAN GIJSSEL

AMSTERDAM - Het is bepaald niet het eerste succes van het muzikale familiebedrijf Oosterhuis. Maar toch: met het concept 'Ladies of Soul' lijken Tjeerd Oosterhuis, zijn echtgenote Edsilia Rombley en zus Trijntje een gouden greep te hebben gedaan in de schatkist van het Nederlandse entertainment.

Vanavond en morgen loopt de Amsterdamse Ziggo Dome vol voor een avond ongebreideld soulvermaak, met zingende en zelfverklaarde 'powervrouwen', een gevierd saxofoniste en vele 'special guests'.

Eind vorig jaar kondigde popcomponist en bandleider Tjeerd Oosterhuis, met wie Trijntje Oosterhuis eind jaren tachtig de band Total Touch vormde, zijn entertainmentformat Ladies of Soul aan: een vijftal dames, bekend van tv en zangwedstrijden, ondersteund door een stevig funkende band van hardwerkende professionals uit het livecircuit. Trijntje Oosterhuis, Edsilia Rombley, Glennis Grace, Berget Lewis en Candy Dulfer zouden de blikvangers worden, zangeressen als The voice of Holland-winnares Leona Philippo - tevens DWDD-tafeldame - de verrassingsgasten.

Dat Nederland de afgelopen jaren lichtelijk soulgek was geworden, had Oosterhuis dus ook opgemerkt. Wie de overvloed aan tv-talentenjachten een beetje volgde, kan het niet zijn ontgaan: vooral met een rauwe, liefst zwarte soulstrot kom je ver, richting finales. De bedeesde singer-songwriters met hun mismoedige gitaarliedjes mochten verhuizen naar een ander programma: De Beste Singer Songwriter. Zo konden bij The voice de soul en gospel ongehinderd voortrazen.

Daar is meer mee te doen, moet Tjeerd Oosterhuis hebben gedacht. Misschien met succesvolle zangspektakelshows als Toppers In Concert, Vrienden van Amstel Live! en Symphonica In Rosso in het achterhoofd, bedacht Oosterhuis zijn Ladies of Soul, aanvankelijk als eenmalig concert in de Ziggo Dome. Er werd een slimme marketingcampagne bij bedacht: een single van het vijftal (I'll Carry You, te downloaden via iTunes), een eigen Ladies of Soul-radiostation op internetradiokanaal MyRadio en veel activiteiten op sociale media. Zo konden kaartkopers via het radiokanaal vast verzoekjes aanvragen, een lijstje maken met favoriete soulklassiekers die de dames in de Ziggo Dome wel even onder handen zouden nemen. Op Facebook mochten 'soulfie's' worden ingestuurd: foto's van jezelf met je soulmaatje. De fan betrekken bij het eindproduct en laten meediscussiëren over het programma: zeer van deze tijd.

En de Ladies of Soul gingen los. Het concert in de Ziggo Dome van vanavond raakte drie weken na de lancering van het fenomeen al uitverkocht, een tweede show, op zaterdag, volgde: ook geen kaart meer voor te krijgen. Zo komen dus 35 duizend fans opdraven voor Ladies of Soul, die live en in deze samenstelling nog maar moeten bewijzen hoe soulvol ze echt zijn.

Door dit succes tekent zich een trend af in het Nederlandse pop- en entertainmentcircuit: samen sta je sterk. Als soloartiest hebben dames als Candy Dulfer en Trijntje Oosterhuis de laatste jaren toch de nodige moeite zelfs de wat kleinere popzalen uit te verkopen. Maar als Ladies of Soul hebben Rombley, Grace, Oosterhuis, Dulfer en Lewis ineens sterrenstatus en mogen ze schitteren in een volle Ziggo Dome.

Die toverformule, beproefd door de heren Joling en Gordon en nu dus uitgevoerd door de firma Oosterhuis, zal ons de komende jaren nog volop en ongecompliceerd blijven vermaken.

undefined

Meer over