Filosoferen in Prada-store van Koolhaas

Architect Rem Koolhaas is gewild aan de Amerikaanse westkust. Vorige maand opende in Los Angeles een Prada-winkel van zijn hand....

Voor de peperdure rokjes op het rek heeft architectuurstudente Bethany geen oog. Ze staat te kijken naar een van de videoschermen die her en der tussen de kleding hangen. Vriend Brandon bestudeert ondertussen het vloeroppervlak.

De twee zijn speciaal naar Rodeo Drive gekomen om Rem Koolhaas' gloednieuwe Pradastore te bewonderen. 'Cool', vinden ze allebei. 'Misschien nog wel mooier dan de winkel in New York.'

Sinds de opening, een maand geleden, trekt de winkel in Los Angeles veel van dit soort bezoekers, zegt Prada-woordvoerster Katherine Ross. 'Sommigen komen doelbewust, anderen lopen zomaar even binnen. Maar als ze eenmaal hier zijn, willen ze meestal de hele zaak zien.'

De opening zelf was een echt LA-event. Onder de 1500 gasten in het voormalige postkantoor van Beverly Hills waren Paris Hilton, tv-ster Ellen DeGeneres en mevrouw Prada zelf.

Koolhaas was toch al hot aan de westkust, want een maand eerder werd zijn nieuwe bibliotheek in Seattle geopend. Met de zo onderhand bijna vertrouwde reacties tot gevolg. De recensent van The New Yorker noemde het gebouw 'de belangrijkste en meest stimulerende bibliotheek van deze generatie', en '

thrilling from top to bottom'.

De Los Angeles Times sprak van een definitieve Amerikaanse doorbraak van Koolhaas. Plannen van de archtect voor het Whitney Museum of American Art in New York en het Los Angeles County Museum waren eerder afgewezen.

Het nieuwe 'Prada Epicenter', zoals de winkel officieel heet, springt niet meteen in het oog als je er met de auto langsrijdt. De grootste blikvanger is de zwevende aluminium box, die de tussenverdieping vormt van het gebouw.

Een naamaanduiding of logo ontbreekt, net als toegangsdeuren of een etalage. Overdag is de toegang naar het pand over de hele breedte open, 's nachts wordt het door middel van een oprijzend paneel hermetisch afgesloten. Pas als je pal voor de ingang staat, vallen de in het trottoir verzonken goudkleurige ovalen op, die dienst doen als ondergrondse etalageruimtes.

Bij binnenkomst wordt de klant een reusachtige donkerhouten trap op geleid. Op de treden zitten etalagepoppen zonder bovenlichaam met de nieuwste modellen Prada-schoenen. Onder de trap bevindt zich een alkoof met een zwartwit geblokte marmeren vloer en ouderwetse vitrinekasten, die refereert aan de eerste Prada-winkel in Milaan.

De eerste verdieping trekt veel bekijks, zegt Ross. Opvallend zijn vooral de sponsachtige gele wanden en de pasruimtes die middels een druk op de knop ondoorzichtig kunnen worden gemaakt.

De tweede verdieping, waar de mannencollectie is gehuisvest, is bijzonder door het van boven binnenvallende licht en het weidse uitzicht op de duurste winkelstraat van LA.

Het epicenter aan de Rodeo Drive is het derde in zijn soort. Eerder opende de Italiaanse modeketen een (eveneens door Koolhaas' Rotterdamse bureau OMA ontworpen) winkel in New York en een vestiging in Tokyo, die werd ontworpen door het Zwitserse bureau Herzog & de Meuron.

De drie filialen verschillen totaal van opzet en karakter, en breken daarmee radicaal met het jaren negentig-idee van de eenvormige ketenwinkel. 'Reizigers willen overal nieuwe indrukken en ervaringen opdoen', zei Miuccia Prada vlak voor de opening in een interview.

Behalve een reflectie van hun omgeving moeten de epicenters volgens haar ook plekken worden waar ideezich kunnen verspreiden; waar niet alleen over mode, maar ook over architectuur en filosofie wordt gesproken. De vestigingen in New York en Tokyo hebben speciale ruimtes voor films en concerten. En voor wie dat allemaal te zweverig vindt: je kunt er natuurlijk ook gewoon kleren kopen. Ook niks om je voor te schamen, vond Koolhaas: 'Winkelen is een van de belangrijkste bezigheden van deze tijd.'

Meer over