FILM

In de jaren zeventig greep een nieuwe generatie filmmakers de macht in Hollywood. Steven Spielberg, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese en tal van andere jonge regisseur verwerkten gevoelige thema's van die tijd in hun werk, dat tot en met 5 mei in het Filmmuseum te zien is....

In Het Ketelhuis, de eerste bioscoop voor de Nederlandse film, op het terrein van de Westergasfabriek, dagelijks om 22.00 uur 'No Trains No Planes' van Jos Stelling. Voorts onder meer hernemingen van 'Siberia' van Robert-Jan Westdijk. Zaterdag- en zondagmiddag draait 'Abeltje' van Ben Sombogaard.

In De Balie zijn vrijdag en zaterdag om 23.00 uur dansfilms te zien. Vrijdag draait 'Die Klage der Kaiserin' van Pina Bausch, en op zaterdag worden vijf korte dansfilms vertoond, waaronder werk van Janneque Draisma, Clara van Gool en Peter Greenaway.

In Rialto vrijdag Dancing Images, een programma waarin experimentele dansfilms uit de jaren twintig worden begeleid door live muziek. Te zien zijn onder meer: 'Opus II, III & IV' van Walter Ruttmann, 'Emak Bakia' van Man Ray en 'Ballet Mécanique' van Fernand Léger.

In verschillende steden

Arlington Road (Mark Pellington). Ondanks enkele haperingen in het scenario een dynamische thriller waarin het grote gelijk van een door terrorisme geobsedeerde hoogleraar door een grote stilte wordt omvat. Dreunt lang na in het hoofd. In 40 theater, waaronder Bellevue Amsterdam, Tuschinski 1 Den Haag, Lumière 2 en Pathé 1 Rotterdam.

La vie rêvée des anges (Erick Zonca) is een ijzersterk drama over twee jonge vrouwen die een vriendschap sluiten, om langzaam maar zeker weer van elkaar verwijderd te raken. Fantastisch geacteerd, dwingend camerawerk. In Rialto en Desmet Amsterdam, Plaza Futura Eindhoven, Poelestraat Groningen, Haags Filmhuis, Cinemarienburg Nijmegen, Lantaren/Venster Rotterdam en 't Hoogt Utrecht.

Melancholie voert de boventoon in No Trains No Planes (Jos Stelling), een tragi-komedie over een dag uit het leven van de stamgasten van een bruin café. Stelling solliciteert niet naar de bulderende lach, maar rijgt met kleine toneelstukjes een slinger van verdriet aan elkaar. Te zien in acht theaters.

Shakespeare in Love (John Madden). Originele aanpak van Shakespeares Romeo and Julia, waarin geblokkeerde schrijver inspiratie vindt bij beeldschone koopmansdochter. Zeven Oscars, waaronder die voor de beste film. In 49 theaters.

Saving Private Ryan (Steven Spielberg). De invasie in Normandië aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, opnieuw tot leven gewekt in een sentimenteel verhaal, door Spielberg vooral in actiescènes briljant verteld. Vijf Oscars, waaronder die voor de beste regie. In 15 theaters.

La vita è bella (Roberto Benigni). Beste film van 1998 volgens de lezers van de Volkskrant, Europese film van het jaar, drie Oscars, waaronder die voor de beste niet-Engelstalige film. Genoeg aanprijzingen voor dit hartverwarmende verhaal van een man die zijn zoontje in een concentratiekamp wil beschermen tegen de verschrikkingen daar, door te doen alsof het allemaal een spel is. In 23 theaters, Cinecenter 1, Movies 1 en Tuschinski 6 Amsterdam, Metropole 3 en Babylon 2 Den Haag en Lantaren/Venster 4 en Cinerama 2 Rotterdam.

Love is the devil (John Maybury). Geslaagde poging om het universum van schilder Francis Bacon naar film over te zetten. De plot is slechts een middel om Bacons wereld in beweging te zetten. Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, Chassé Breda, Filmhuis Arnhem en 't Hoogt Utrecht.

Central do Brasil (Walter Salles). Met vele prijzen bekroonde film over een Braziliaanse briefschrijfster en een weesje die samen door Brazilië reizen op zoek naar diens vader. In acht theaters, waaronder Desmet 2 en Cinecenter 3 Amsterdam, Babylon 3 Den Haag en Lantaren/Venster 1 Rotterdam.

De Appel (Samira Makhmalbaf). Prachtig gekleurde imponerende vertelling over kinderen die elf jaar zijn opgesloten door hun oude vader en blinde moeder. Imponerend debuut van 19-jarige regisseuse. Rialto Amsterdam, 't Hoogt Utrecht, Haags Filmhuis.

Festen (Thomas Vinterberg). Een familiefeest loopt genadeloos uit de hand. Grootste kracht van dit psychologische familiedrama is het ensemblewerk van een groep topacteurs. Het gebruik van de digitale camera draagt bij tot de indringende realistische sfeer. In zestien theaters, waaronder Cinecenter, Rialto 1 en The Movies Amsterdam, Haags Filmhuis, Lantaren/Venster Rotterdam.

Claire Dolan (Lodge Kerrigan). IJskoud portret van een hoer, die als zelfstandige vrouw haar gevoelens rationaliseert, heen en weer schietend tussen vamp en slaaf. Chassé Breda, Poelestraat Groningen, Plaza Futura Eindhoven.

Witman Fiuk (Janos Szasz). In een ijskoude wereld vinden twee broertjes alleen warmte bij een hoer. Prachtige enscenering in film die pijn doet en wil zeggen dat ouders hun kinderen niet in de steek mogen laten. FAL Zevenaar, Tivoli Hellevoetsluis.

Meer over