Filmtips

BEREND JAN BOCKTING

Klein maar gelaagd

Oompah Loompah in Charlie and the Chocolate Factory, 'elf' in een willekeurige kerstfilm, Mini-Me in Austin Powers: echt interessante rollen voor kleine mensen had Hollywood voor The Station Agent nog niet voortgebracht. De Amerikaanse regisseur en schrijver Thomas McCarthy wist wel een gelaagd personage te creëren. In zijn regiedebuut spot hij met politieke correctheid en vooroordelen. Zo moet de stille nieuwkomer Finbar - zo'n 1.45 meter lang - volgens de inwoners van Newfoundland wel een enigma zijn. Door hun goedbedoelde gesprekjes wordt Finbar gedwongen zijn isolement te doorbreken. Uiteindelijk blijkt de film vooral te gaan om de voorzichtige pogingen van een gekwetste man meer contact met zijn omgeving te leggen. The Station Agent heeft het uiterlijk van een typisch Amerikaanse indiefilm; lichtvoetige ondertoon, vol personages die ietwat verwonderd de wereld in kijken, een mooie, melancholische soundtrack en uitstekend uitgewerkte bijrollen. Dat resulteerde in een klein hitje: het budget van een half miljoen dollar werd met een wereldwijde kassaopbrengst van ruim 8 miljoen ruimschoots terugverdiend.

The Station Agent (Thomas McCarthy, 2003)

Arte, 20.15-21.40 uur.

The Incredibles

(Brad Bird, 2004) Een van de betere animatiefilms uit de Pixarstudio's over een gezin van superhelden dat in een doorsneewoonwijk een doorsneebestaan wil leiden, maar toch gedwongen wordt de held uit te hangen om de wereld te redden. Na hoofdrollen voor kinderspeelgoed, insecten, pluizige monsters en vissen was Pixars zesde film pas de eerste die draait om echte mensen (vormgegeven als prachtige cartoonfiguren). Met stemmen van onder anderen Holly Hunter en Samuel L. Jackson. Regisseur Brad Bird maakte eerder de mooie animatiefilm The Iron Giant en kwam na The Incredibles met het zo mogelijk nog betere Ratatouille.

BBC 1, 16.25-18.15 uur.

The Stepford Wives

(Frank Oz, 2004) Nicole Kidman hangt haar carrière aan de wilgen en verhuist met man en kinderen naar een rustig dorp. Daar is iets grondig mis met de altijd glimlachende, veel te blonde huisvrouwen die het leven in Stepford beheersen, maar de scherpe kantjes komen in deze komedie naar een boek van Ira Levin niet aan bod. Het lijkt erop dat de filmmakers bang waren om anti-feministische kanten van het verhaal te laten zien - het is volgens de bevolking van Stepford de vrouwelijke zelfstandigheid geweest die de idylle van de Amerikaanse jaren vijftig verstoorde. Tegelijk wordt ook de satire op de mannelijke fantasiewereld, waarin echtgenotes slechts slaafse leeghoofden zijn, zonder stekels gebracht.

BBC 2, 0.10-1.40 uur.

undefined

Meer over