Films op tv

BEREND JAN BOCKTING

Breath

(Kim Ki-duk, 2007)

Zaterdag, Canvas, 14.00-16.00 uur

Afgelopen zomer kreeg Kim Ki-duk tijdens het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw voor zijn nieuwste film Pieta. Het was voor het eerst sinds een jaar of acht dat de internationale filmwereld iets van hem hoorde, want na de ijzersterke drama's Spring, Summer, Fall, Winter and... Spring (2003) en Bin-jip (2004) leek het alsof de Zuid-Koreaanse regisseur was gestopt met het maken van films. In werkelijkheid ging hij gewoon door; zijn werk werd hooguit minder opgepikt omdat de autodidact zichzelf volgens critici wat begon te herhalen. Onterecht, want Kim Ki-duk bleef unieke verhalen op unieke wijze vertellen. Zo ook dit uitstekende Breath, over een vrouw die op een dag geen woord meer wisselt met haar overspelige echtgenoot, waarna ze een ter dood veroordeelde gevangene begint te bezoeken. Langzaam groeien ze naar elkaar toe. Kim toont de voorzichtige toenaderingspogingen vooral in knappe visuele details.

Welcome

(Philippe Lioret, 2009)

Zaterdag, Nederland 2, 0.20-2.01 uur

Het drama rond de in Angola geboren Mauro maakte vorig jaar nog eens duidelijk hoe dichtbij dit soort zaken komen als ze worden teruggebracht tot een individu. Dat doet ook de Franse filmer Philippe Lioret, die in Welcome laat zien hoe wreed havenstad Calais fungeert als eindstation voor vluchtelingen op weg naar Engeland.

De 17-jarige, Koerdisch-Irakese Bilal heeft na een reis van vierduizend kilometer Calais bereikt en belt vanuit een telefooncel naar Londen. Daar wacht zijn stille liefde Mina. Nog slechts 32 kilometer scheiden hem van Engeland. Maar de oversteek is niet eenvoudig, evenmin als het verblijf in Calais - het is Fransen op straffe van een boete of erger verboden illegale vluchtelingen te helpen. Lioret legt de schrijnende toestanden die het gevolg zijn van de wetgeving bloot in mooie klein gehouden scènes. Het was een van de oorzaken dat de film in eigen land ophef veroorzaakte. Indringend werden de Fransen geconfronteerd met de gevolgen van hun democratische besluiten.

American Gangster

(Ridley Scott, 2007)

Zondag, RTL 7, 20.00-23.35 uur

Dedrugscrimineel Frank Lucas maakte eind jaren zestig in New York naam door het monopolie van de Italiaanse maffia op de drugshandel te doorbreken. Hij schakelde de tussenhandelaren uit en betrok de heroïne rechtstreeks uit Zuidoost-Azië - naar verluidt smokkelde hij zijn handelswaar in de doodskisten van gesneuvelde Amerikaanse militairen het land in. Daar zit een film in, dacht de gelauwerde Britse regisseur Ridley Scott (Alien, Blade Runner). Aan Lucas' levensverhaal voegde hij een paar flinke scheppen drama en geweld toe. Denzel Washington speelt de hoofdrol en Russell Crowe de manische politieman die hem per se achter de tralies wil krijgen. Beiden sprankelen als misdadiger en politieman die meer overeenkomsten hebben met elkaar dan met hun collega's. Het werkt, allemaal. American Gangster is, hoe geromantiseerd ook, een van de betere misdaadfilms van de afgelopen jaren.

American Beauty

(Sam Mendes, 1999)

Zondag, BBC 2, 0.30-2.25 uur

Fijn om juist nu American Beauty op tv te zien. De film, goed voor vijf Oscars, betekende de grote doorbraak voor scenarioschrijver Alan Ball en regisseur Sam Mendes, die met het zojuist verschenen Skyfall een sterke Bondfilm maakte. Ball scoorde stevige televisiehits met Six Feet Under en True Blood, en debuteerde in 2007 als regisseur met Towelhead.

Aan het eind van de vorige eeuw werd in de cinema het dagelijks leven van saaie, doorsnee-mensen plotseling heftig opgeschud. Keanu Reeves ontdekte in The Matrix als medewerker van een computerbedrijf dat de wereld waarin hij leeft één grote computersimulatie is. Edward Norton, kantooryup in Fight Club, liet zich door zijn alterego verleiden tot een wereld vol geweld, pijn en daarmee: echt gevoel. Vergeleken met hen bleef het magnifieke personage van Kevin Spacey in American Beauty het meest op herkenbaar terrein; zijn Lester Burnham, een ingeslapen midlifer, herwint zijn levensvreugde wanneer zijn oog valt op de blonde vriendin van zijn dochter. Wat volgt, is een vlijmscherpe, zwartkomische schets van de schone schijn in een Amerikaanse suburb.

Following

(Christopher Nolan, 1998)

Arte, 21.55-23.05 uur

Geld had hij niet, dus draaide de Britse filmmaker Christopher Nolan (sinds zijn drie Batmanfilms een van 's werelds grootste regisseurs) zijn eerste speelfilm op z'n vrije zaterdagen, met de hulp van zijn vrienden. Uiteindelijk kostte Following, een film noir met een zeer inventief scenario, ongeveer zevenduizend euro. Nolan kreeg voor zijn film een Tiger Award op het filmfestival van Rotterdam, en mocht zijn geluk beproeven in Amerika, waar hij met een budget van vijf miljoen dollar Memento opnam - opnieuw een film die steunt op een complex, intelligent scenario. Het zwart-witte Following, over een werkloze schrijver die zijn tijd verdoet met het achtervolgen van mensen op straat, is een ijzersterke showcase van Nolans talent.

undefined

Meer over