Films op tv

KEVIN TOMA

Altiplano

(Peter Brosens, Jessica Woodworth, 2009)

Zaterdag, Canvas, 15.40-17.30 uur

Alles hangt met alles samen, in het zowel door geesten als genadeloze multinationals bevolkte universum van Altiplano. Precies wanneer in Irak de oorlogsfotografe Grace moet toezien hoe haar gids koelbloedig wordt vermoord, valt in een Peruaans bergdorpje tijdens de jaarlijkse processie het Mariabeeld in stukken tegen de grond; een niet mis te verstaan onheilsteken, want langzaam wordt de bevolking van het dorpje ziek en blind. En dat komt dan weer doordat kwik uit een nabijgelegen mijn in het drinkwater is beland. En zo spinnen Brosens en Woodworth (Khadak) een ingenieus web van symbolen, overlappingen, kruisverbanden en motieven, in deze ontwapenend geheimzinnige film.

Stella

(Sylvie Verheyde, 2008)

Zaterdag, Canvas, 23.20-1.00 uur

Melancholiek maar niet zwaarmoedig, dit autobiografische portret van een jong meisje in het Parijs van de jaren zeventig. Wanneer de 11-jarige Stella op haar nieuwe school om zich heen kijkt, ziet ze voornamelijk kinderen die netjes om half negen in bed liggen en dan niet meer stiekem tv kijken. Zelf groeit ze op in het van marginalen vergeven café van haar ouders, en doet ze waar ze zin in heeft. Ze vindt nauwelijks aansluiting bij anderen; alleen bij klasgenootje Gladys kan Stella zijn wie ze is. Regisseur-scenarist Verheyde volgt de naar haarzelf gemodelleerde heldin op de voet, met veel aandacht voor het even dromerige als gesloten gezicht van hoofdrolspeelster Léora Barbara. Een stevige plotlijn is er niet, maar dat doet de film, die het ook niet van grote dramatische wendingen of heftige emoties moet hebben, alleen maar goed. De pico bello aankleding, goed gekozen liedjes en hier en daar een soft focus-opname maken het tijdsgevoel compleet.

Inglorious Basterds

(Quentin Tarantino, 2009)

Zaterdag, Veronica, 22.00-1.00 uur

Het Amerikaans-Joodse gevechtscommando van luitenant Aldo Raine (Brad Pitt) is met slechts één doel in het door de nazi's bezette Frankrijk gedropt: zo veel mogelijk 'nazizwijnen' scalperen. Hun hersens worden kapotgeslagen met een honkbalknuppel, hun kelen doorgesneden. Onderwijl staan de andere leden van de elite-eenheid lachend een broodje te eten. Wie wordt gespaard, krijgt een hakenkruis in zijn voorhoofd gekerfd. Na de teleurstellende B-film Death Proof (2007) revancheerde Tarantino zich met Inglourious Basterds op glorieuze wijze. Het scenario is intelligent, de monologen en dialogen zijn onnavolgbaar, Tarantino's regie is wervelend. Christoph Waltz (die vooral in Duitse krimi's speelde) steelt de show als SS-kolonel annex talenwonder Hans Landa; hij werd zowel tijdens het filmfestival van Cannes als de Oscar-uitreikingen bekroond als Beste acteur.

Earth

(Alastair Fothergill, Mark Linfield, 2007)

Zondag, Nederland 2, 18.50-20.25 uur

Voor de documentaire Earth reisden dertig cameraploegen vijf jaar lang de wereld over met de nieuwste technologische snufjes. Het resultaat is overweldigend: de satellietbeelden die laten zien hoe de zon voorbij de aarde piept, maar ook het inzoomen van een enorme ijsvlakte naar de plek waar die ene ijsbeer met haar jong voor het eerst op jacht gaat. Zonder een expliciete verhaallijn voelt Earth bij vlagen als een bewegend plaatjesboek, maar de ambitie is groter. Regisseurs Alastair Fothergill en Mark Linfield laten vooral zien hoe dieren hun eigen jong beschermen en zichzelf ervoor opofferen tijdens gevaarlijke trektochten. Slachtpartijen genoeg, maar het geweld blijft nagenoeg volledig buiten beeld; het enige dier dat wél zichtbaar sterft, is de ijsbeer. Moegestreden, uitgehongerd - het gevolg van het smelten van de poolkap. Juist doordat alle jachtpartijen zo 'schoon' blijven, voelt deze strijd extra oneerlijk en daardoor gruwelijker.

Half Nelson

(Ryan Fleck, 2006)

Zondag, Nederland 3, 23.30-1.15 uur

U kent ze wel, die Hollywoodfilms waarin een idealistische leraar erin slaagt de levens van enkele kansarme leerlingen een positieve wending te geven, ondanks aanvankelijk verzet van het conservatieve schoolbestuur. Dat is niet hoe het in Half Nelson gaat - ook al is geschiedenisleraar Dan Dunne wel degelijk zo'n docent die liever inspireert dan instrueert. Dunne, een jonge blanke man, werkt in Brooklyn op een middelbare school vol zwarte leerlingen. Hij wil zijn leerlingen aanzetten tot originele gedachten, en gebruikt daarvoor een mengelmoes aan eigen en geleende ideeën over dialectiek. Maar daar blijft het niet bij; Dunne (met veel toewijding gespeeld door Ryan Gosling) is wel een idealist, maar ook een aan crack verslaafde tobber die weinig illusies koestert over zijn eigen toekomst en die van de wereld. Met veel uitstapjes naar politieke thema's schotelt de film geen Hollywoodscenario voor, maar de grilligheid van het leven zelf.

undefined

Meer over