Films op tv

Mystic River

(Clint Eastwood, 2003)

Zaterdag, Net 5, 21.55-0.40 uur.

De eerste film die Clint Eastwood regisseerde zonder er zelf in mee te spelen. Nadat hij zichzelf al lang als cineast had bewezen met films als Unforgiven (1992) en A Perfect World (1993), werd Mystic River destijds door velen als Eastwoods beste werk gezien. Het is een stijlvast, geweldig geacteerd en aangrijpend drama zonder effectbejag, over drie jeugdvrienden die elkaars pad weer kruisen wanneer de dochter van een van hen wordt vermoord.

The Bourne Supremacy

(Paul Greengrass, 2004)

Zaterdag, RTL 5, 22.15-0.25 uur.

'The Bourne Supremacy,The Bourne Ultimatum, United 93 en Green Zone zijn allemaal met elkaar verbonden. Het zijn reacties op het afgelopen decennium, dat begon op 11 september 2001.' Dat zei de Britse regisseur Paul Greengrass eens in een interview in de Volkskrant. Onterechte pretentie? Dat valt mee. Met deze spionagethriller, het eerste vervolg op The Bourne Identity, blies Greengrass de verfilming van Robert Ludlums trilogie op virtuoze wijze nieuw leven in. Hij laat zijn hoofdpersonage, een geheim agent met geheugenverlies, rondrennen in het globale, op hol geslagen dorp dat 'de wereld' heet. Paranoia, overheidscontrole, complottheorieën; Greengrass veegt al zijn contemporaine thema's bij elkaar en komt tot een ambitieuze, genre-overstijgende film die vooral vanwege zijn hyperhedendaagse, rauwe guerrillastijl overtuigt. Als Bourne valt, tuimelt de camera mee.

Indigènes

(Rachid Bouchareb, 2006)

Zaterdag, Nederland 2, 0.30-2.25.

Sterke, politieke anti-oorlogsfilm over een weggemoffelde geschiedenis: in 1943 trommelde het Franse leger jonge mannen uit alle Franse koloniën op om tegen de Duitse bezetter te vechten. Met name de stuntelige Saïd laat zich eenvoudig inpakken door de beloftevolle grootspraak van het 'moederland', waar hij nooit een voet heeft gezet. Zijn onuitgesproken wens om ergens bij te horen fascineert. Daarom is het jammer dat Indigènes zich net te veel ontpopt als een dwingend politiek pamflet dat de nalatigheid van de Franse regering ten opzichte van haar buitenlandse oorlogsveteranen aan de kaak stelt.

Brief Encounter

(David Lean, 1945)

Zondag, Eén, 14.05-15.30 uur.

Centrale plek van handeling voor deze ultieme liefdesklassieker - Noel Coward bewerkte er zijn eigen toneelstuk voor - is het fictieve treinstation Milford Junction, waar dertiger Laura (Celia Johnson) één keer per week naartoe reist om in stad, winkels en bioscoop de sleur van haar te kalme bestaan te doorbreken. Ze stuit er toevallig op Alec (Trevor Howard), ook een gelukkig getrouwde dertiger, die één keer per week het stadje bezoekt om een dienst te draaien in het ziekenhuis. De niet tegen te houden liefde die ontstaat, zien wij door de ogen van Laura, die haar relaas doet in een gedroomde bekentenis aan haar man. Met haar licht geaffecteerde stem, haar grote ogen die even makkelijk groot plezier als diep verdriet verbeelden, maakt Celia Johnson de opeenvolgende stadia van haar nooit geconsummeerde verhouding invoelbaar: van de voorzichtige glimlach bij de eerste ontmoeting via de roekeloze passie naar de bedroefde verzoening met de onmogelijkheid.

Edward Scissorhands

(Tim Burton, 1990)

Maandag, RTL 8, 20.30-22.35 uur.

Het is alweer ruim twintig jaar geleden dat Johnny Depp doorbrak in dit door Tim Burton verzonnen, zeldzaam ontroerende sprookje over een lieve jongen met vingers in de vorm van scharen. Hij is afkomstig van een ogenschijnlijk eng kasteel dat zich ver buiten een overgestileerde Amerikaanse doorsneebuitenwijk bevindt. Als een alter ego van de filmmaker zelf daalt hij, daartoe uitgenodigd door een montere huisvrouw, af tussen de gewone mensen, waar hij zijn gebrek weet uit te buiten als een uniek talent en ten slotte ieders hart steelt. Let vooral op de verholen liefdesscène tussen Winona Ryder en Johnny Depp, een van de tederste uit de filmgeschiedenis.

Les amours imaginaires

(Xavier Dolan, 2010)

Vrijdag, Nederland 2, 23.00-0.34 uur.

Xavier Dolan is jong en ongelofelijk ambitieus. Op zijn twintigste draaide zijn speelfilmdebuut J'ai tué ma mère in de hoofdcompetitie van Cannes, het driehoeksverhoudingdrama Les amours imaginaires ging een jaar later in première en vorig jaar was zijn meeslepende genderdrama Laurence Anyways te zien. In Les Amour imaginaires draait het om een meisje en een jongen (Dolan zelf) die voor dezelfde adonisachtige jongen vallen. De opzet is simpel, de uitwerking trekt tussen kunst en kitsch in fabelachtige regenboogkleuren aan je voorbij.

undefined

Meer over