Filmfestival Berlijn toont dwarse Nederlandse films

BERLIJN - De eerste twee minuten lijkt The Last Hijack nog tamelijk rechttoe rechtaan. De documentaire volgt een man die een haak maakt en die aan een touw bevestigt. Maar op het moment dat hij die in de lucht gooit, verandert het beeld in animatiefilm. De man wordt omhoog getrokken en transformeert tot een roofvogel. Een reusachtige roofvogel, die even later met zijn enorme klauwen zo een vrachtschip uit het water plukt.

The Last Hijack, een van de vijf lange Nederlandse films die dit jaar worden vertoond tijdens de 64ste Berlinale, opent vanavond het documentaire-onderdeel van het Panoramaprogramma. Het werpt een nieuwe blik op het actuele probleem van piraterij - momenteel een uiterst geliefd onderwerp onder filmmakers. Maar zeker zo opvallend is de vorm die regisseurs Femke Wolting en Tommy Pallotta kozen.

Hun film volgt de Somalische Mohamed, een piraat van middelbare leeftijd die gaat trouwen en een laatste kaping in voorbereiding heeft. Wolting en Pallotta volgen Mohamed met de camera tijdens overleg met collegapiraten, maar tonen zijn dromen en gedachten in animaties. Wolting: 'We realiseerden ons dat je bij een film over piraterij er op het belangrijkste moment, de kaping, niet bij kunt zijn. Ja, met mobiele cameraatjes, maar dan krijg je een heel ander soort film dan wij wilden maken. Vandaar dat we besloten een gedeelte te animeren. Langzaam maar zeker groeide de animatie uit tot een manier om de subjectieve wereld van onze hoofdpersoon weer te geven.'

The Last Hijack is volgens de makerseen voorbeeld van een film die niet meer alleen voor de camera ontstaat, maar voor een groot deel in postproductie wordt gemaakt. In speelfilms is dat al heel normaal: 'Gravity is ook zo'n hybride film. Kijkers accepteren dat.'

Nog radicaler van vorm is de film Above Us All van Eugenie Jansen, geselecteerd voor het 14plus-gedeelte van het kinderprogramma. Zij toont van het verhaal van een rouwend Australisch inheems meisje als een arthousefilm in 3D, een die bestaat uit 55 shots waarbij de camera telkens 360 graden ronddraait in een constante beweging. 'En dan word je niet misselijk', voegt ze er snel aan toe. 'Dat vragen mensen dan altijd meteen. Het idee was dat de film niet over een verhaal gaat, maar over tijd en ruimte. Dat maak ik zo invoelbaar.' Dat klinkt niet bepaald als een fictiefilm voor kinderen, en dat is het ook niet, volgens Jansen. Dat zagen de programmeurs van Berlijn ook. 'Maar ze vonden het zo'n mooi voorbeeld van 3D zoals 3D gebruikt zou kunnen worden, dat ze het toch in dat programma wilden vertonen.'

Ook Tamar van den Dops Supernova, die ook in het 14plus-programma in wereldpremière gaat, is geen kinderfilm, vindt Van den Dop zelf. Ook al is de film gemaakt naar het Vlaamse jeugdboek Mijn vader zegt dat we levens redden. 'Grappig: het eerste wat ik zei toen de producent me benaderde was: ik kan geen kinderfilms maken. Ik ben geen formulemens: ik maak wat ik mooi vind.'

Ze kreeg van schrijver Do van Ranst alle vrijheid om er vooral een gevoelsmatige film van te maken met een minimaal plot. Dus is de 17-jarige Meis in Supernova vooral aan het wachten, tijdens een hete zomer, waarbij Van den Dop haar ontluikende seksualiteit vooral invoelbaar maakt met beeld.

Een wereldpremière in zo'n 'kinderprogramma' kan er natuurlijk toe leiden dat de film voortaan als kinderfilm wordt bestempeld, maar Van den Dop is daar niet bang voor. 'Een selectie voor de Berlinale betekent vooral dat er een A-keurmerk op je film wordt gedrukt.'

Nederland in berlijn

Er zijn in totaal vijf Nederlandse films geselecteerd voor het 64ste Filmfestival van Berlijn. Naast The Last Hijack, Above Us All en Supernova zijn ook de films Finn (Frans Weisz) en Midden in de Winternacht (Lourens Blok) te zien. Die zijn geselecteerd voor het kinderprogramma, waar ook twee korte Nederlandse films worden vertoond: filmacademiefilm Cowboys janken ook (Mees Peijnenburg) en Marc Jacobs (Sam de Jong).

Acteur Marwan Kenzari maakt deel uit van het Europese 'Shooting Stars'-programma dat jong Europees acteertalent internationaal onder de aandacht brengt bij buitenlandse producenten. Eerdere 'shooting stars' waren onder andere Halina Reijn, Lotte Verbeek, Carey Mulligan en Daniel Brühl.

undefined

Meer over