Fiets pompt zelf banden op

Op de FietsRAI hurkt Rob van der Linden bij een Japanse damesfiets en wijst naar het voorwiel. Japanse dames hoeven nooit hun banden op te pompen....

Theo Nijenhuis

'Zie je dat?', vraagt Van der Linden en gebaart naar een slangetje tussen naaf en velg. Het is niet dik, wel stevig. Als de band zacht wordt, slaat in de naaf een pompje aan en brengt de binnenband weer op spanning. 'Al fietsend pomp je je banden op', zegt hij.

In de periode dat Van der Linden het concern Winning Wheels opbouwde - het is uiteindelijk ten onder gegaan - deed hij zaken met het Japanse concern Bridgestone, dat niet alleen vliegtuig- en autobanden maakt, maar ook fietsen.

Op die markt is Bridgestone in Japan de grootste en de FietsRAI is een mooi startpunt om de Europese fietsmarkt af te tasten: waar komen Nederlanders op af en wat is ze geen blik waard? Nederland telt tenslotte meer fietsen dan inwoners: 16 miljoen tegen 17 miljoen fietsen.

'De Japanners willen graag de sprong naar Europa maken', zegt Van der Linden. 'Maar ze hebben de Europese manier van denken nog niet in de vingers.' Dat is in Amsterdam overduidelijk.

De stand van Bridgestone is stevig bemand met Japanners in identieke kleding, die geen enkel enthousiasme uitstralen, terwijl ze alles kunnen vertellen over bijvoorbeeld een helkleurige dunne aandrijfriem, lichter, sterker en schoner dan een ketting.

Van der Linden had in zijn tijd bij Winning Wheels contact met Bridgestone en helpt de Japanners nu een handje om 'kleinschalig en voorzichtig' een plekje te veroveren op de Europese markt: 'Daar heb je wel een paar jaar voor nodig.'

Hij heeft op de beurs al gemerkt dat er kansen zijn voor een beroemde Japanse fiets: de Transit Sports, een opvouwbare sportfiets. Die was in de jaren tachtig in Nederland te koop en al jaren is het een collector's item. Striptekenaar Joost Swarte heeft er eentje. De prijs lag in die tijd op 2600 gulden, nu op ongeveer 740 euro, schat Van der Linden.

Japanners staan niet alleen met hun belangstelling voor de Nederlandse markt. De macht van de Nederlandse consument reikt tot in Amerika. Het Californische bedrijf Kool-Stop heeft op aandringen van importeur Bert van Dijk van Third Wave Carriers in Amsterdam de WilderBeast verbeterd, een eenwielige fietsaanhanger. Geschikt om een gezinstent te vervoeren, of een vouwkano. Als het maar niet zwaarder is dan 32 kilo.

Van het begin af aan had de WilderBeast veel concurrentie, maar hij had het voordeel dat hij opvouwbaar was. Dat bleek in de praktijk tegen te vallen. Plat opvouwen was er niet bij. Nederlandse gebruikers ontdekten dat onmiddellijk.

Van Dijk had een uurtje nodig om een technische oplossing te vinden en de Amerikanen een jaartje om zijn ideeën uit te voeren, maar in Amsterdam toonde Kool-Stop een plat opvouwbare Wilderbeast, voor een (verlaagde) prijs van 365 euro.

De rage om kinderen te vervoeren in een bakfiets heeft ontwerpers aan het denken gezet. Van een lichte bakfiets voor postbodes, die in januari 2000 op de markt kwam, is een gezinsversie onderweg. Hij stuurt licht en trapt licht, het laatste dankzij een elektromotortje. Daarvan komt over een maand of twee die gezinsversie. Een van de vroegere ontwerpers van Winning Wheels heeft in Haarlem het bedrijfje Granturismo Mobility opgezet en dat heeft vele versies van de postbakfiets gemaakt. De gezinsfiets, schat woordvoerder Cees Steijn, gaat 2995 euro kosten.

Een letterlijk kleine blikvanger op de FietsRAI was een prototype van de Walk Champ, een loopfietsje voor mensen die moeilijk lopen. Het rijwiel heeft een zadel dat diep zakt om een succesvolle opstap te garanderen. Daarna komt het langzaam omhoog. De ontwerper heeft gestreefd naar een wat sportief uiterlijk. Steco in Stroe overweegt de Walk Champ in productie te nemen. Over de eventuele prijs kan directeur Gert-Jan van den Top nog niets zeggen. De Walk Champ is te zien op www.walkchamp.nl.

Meer over